Saturday, January 8, 2011

Overdraf

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera,

1. Adakah anda pernah mendengar istilah 'overdraf'? Sekiranya, anda tidak pernah membuat transaksi menggunakan cek, sudah tentu anda mungkin jarang mendengar istilah ini.



2. Apabila anda melakukan transaksi menggunakan cek untuk kegunaan diri sendiri atau untuk mambayar kepada orang lain. Anda juga perlu mempunyai akaun semasa apabila ingin menjalankan urusan menggunakan cek ini. Apabila cek dikeluarkan melebihi baki akaun semasa, keadaan ini dipanggil overdraf. Oleh itu, anda perlu sentiasa peka aliran keluar masuk duit di dalam akaun semasa anda.

3. Kemudahan ini diberikan kepada anda sekiranya anda membuat cagaran dengan pihak bank seperti dengan simpanan tetap atau dengan aset tetap seperti rumah dan sebagainya. Keadaan overdraf ini boleh terjadi sekiranya anda tidak mengetahui jumlah wang yang berada dalam akaun anda apabila anda terlebih menulis cek.

4. Berbanding dengan pinjaman tetap, overdraf ini mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
a. Mempunyai had pengeluaran tertentu.
b. Boleh dikeluarkan mengikut keperluan.
c. Tiada ansuran bulanan seperti pinjaman tetap.
d. Hanya dikenakan caj servis kadar faedah dan bayar sepenuhnya apabila tempoh habis.

5. Di dalam menggunakan kemudahan overdraf ini, anda perlu memastikan bayaran ansuran bulanan perlu melebihi kadar faedah. Anda juga perlu memastikan supaya bayaran balik anda lancar supaya cagaran anda tidak tergadai suatu masa nanti.

Sekian, terima kasih.

No comments: