Tuesday, January 11, 2011

Di manakah taraf kewangan anda?

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,

1. Semoga Tuan dan Puan sentiasa berada dalam kebaikan selalu dan sentiasa dikurniakan keberkatan rezeki selalu. Pada kali ini, saya akan membincangkan mengenai taraf pendapatan kita.

2. Tahun 2011 menandakan bermulanya tempoh Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) iaitu dari tahun 2011-2015. Kerajaan telah menetapkan taraf pendapatan bagi penduduk Malaysia untuk tempoh RMK-10 adalah seperti berikut:
.
Luar Bandar
Termiskin: Kurang RM430
Miskin: RM720
Mudah Miskin: Kurang RM1000
Pendapatan rendah: Kurang RM2000
.
Bandar
Pendapatan rendah : Kurang RM2500
.
3. Jika kita lihat gaji eksekutif muda pada hari ini adalah berada di dalam kategori berdapatan rendah di bandar. Ini keadaan yang menyedihkan macamana seorang pemegang ijazah yang baru memulakan kerja dikategorikan sebagai golongan yang berpendapatan rendah di kawasan bandar. Ini belum mengambil kira penduduk yang bertaraf lebih rendah dari seorang eksekutif yang bekerja di bandar.
.
4. Oleh itu, kita perlu mencari alternatif dalam usaha menambah pendapatan kita. Usahlah kita mengharapkan keadaan berubah seperti kenaikan gaji tahunan yang tinggi dan sebagainya. Ubah diri anda dan anda anda mengubah persekitaran anda.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: