Tuesday, January 4, 2011

Hakikat Kedai Cina dan Pembeli Melayu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

1. Saya terpanggil untuk menulis artikel bertajuk tajuk 'Hakikat Kedai Cina dan Pembeli Melayu'  kerana saya berasa sinis dengan kata-kata di dalam buku Rahsia Bisnes Orang Cina 'The Bamboo Network' yang ditulis oleh Ann Wan Seng. Kata-kata tersebut ialah 'Orang Cina boleh berniaga di kampung Melayu tetapi orang Melayu belum tentu boleh berniaga di kawasan orang Cina.'



2. Rakan saya pernah berjumpa dengan seorang peniaga cina kedai buku di Kepong. Peniaga cina tersebut menyatakan bahawa perniagaan beliau sekarang iaitu di kawasan orang cina kurang maju jika dibandingkan dengan perniagaan beliau di kawasan orang melayu ( beliau ada 2 kedai). Ini adalah kerana beliau menyatakan pembeli cina dan melayu mempunyai karakter yang berbeza.

3. Pembeli cina apabila memasuki kedai, dia hanya akan membeli 1 barang sahaja dan apabila ingin menawarkan harga barang, pembeli ingin harga barang tersebut ditawarkan dengan harga terlalu rendah mengikut kehendak mereka dan tidak akan membeli barang tersebut sekiranya harga tidak ditawarkan dengan apa yang diingini. Berbanding dengan pembeli melayu, mereka akan membeli beberapa apabila memasuki sesuatu kedai dan membeli sesuatu barang sekiranya hanya ditawarkan dengan sedikit sahaja. Faktor inilah yang menguntungkan perniagaan orang cina.

4. Penulis tersebut tersebut perlu sedar mengenai perkara ini. Usah mendabik dada kerana terlalu memuji kaum cina berjaya di dalam buku beliau kerana disebabkan oleh mereka sendiri. Masakan ada peniaga yang berjaya kalau tiada pembeli. Bahkan Tun Daim Zainuddin menyatakan orang melayu dan orang cina saling memerlukan antara satu sama lain untuk berjaya dalam perniagaan.

5. Ayat sebetulnya ialah 'Orang Cina boleh berniaga di kampung Melayu dan Orang Cina belum tentu boleh berniaga di kawasan Cina sendiri'.

Sekian, terima kasih.

No comments: