Friday, January 28, 2011

Dilema Seorang Pekerja

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera,

1. Terdapat 2 sumber bagi kita sumber untuk mencari rezeki di muka bumi Allah s.w.t. sama ada bekerja sendiri ataupun bekerja makan gaji. Jika bekerja sendiri, makin kuat kita bekerja maka makin banyak hasil yang kita akan dapat melalui perniagaan. Sebaliknya, jika bekerja makan gaji atau dinamakan bekerja, sekuat mana pun kita bekerja gaji kita tetap sama yang diterima setiap bulan.


2. Itulah nama pekerja, masuk pejabat pukul 8.00 pagi dan pulang pukul 5.00 petang dari Isnin sampai Khamis. Hujung bulan terima gaji. Kais bulan makan bulan. Kalau tidak bekerja, tiadalah sumber rezeki untuk terus hidup. Alhamdullilah, sekiranya kita masih boleh membuat kerja lain secara part time sama ada berniaga ataupun belajar di luar waktu pejabat. Itu tandanya kita berusaha untuk tingkatkan taraf hidup kita dari semasa ke semasa di samping mencari rezeki yang halal dan diberkati.

3. Malangnya, kadang-kadang kita akan terbiasa mendengar ayat-ayat yang kurang sedap didengar sewaktu bekerja di pejabat. Ayat-ayat sumbang berikut akan kita biasa dengar di pejabat. Antaranya ialah:

i. "Dah pukul 5 petang, dah sampai masa untuk balik, sebab gaji kita dibayar sampai pukul 5 sahaja..."

" Kerja teruk giler sampai ke malam..macam gaji RM12,000 sebulan padahal gaji bulan ciput aje.."

" Tak payahlah kerja rajin-rajin sangat, gaji tetap sama juga dengan orang tak buat kerja.."

4. Wajarkah kira menilai gaji kita yang diterima setiap bulan dengan kerja kita? USAHLAH kita mengatakan wang gaji kita yang diterima setiap bulan adalah sedikit jika kita ini telah bekerja kuat. Ini kerana mungkin Allah s.w.t. menganugerahkan kita dengan rezeki yang tidak nampak dengan mata kasar kita bahkan lebih bernilai daripada wang gaji yang diterima setiap bulan. Antaranya ialah kesihatan yang baik, rumah tangga yang bahagia, anak yang baik, dan sebagainya. Itulah yang dinamakan keberkatan rezeki. Apa yang penting dalam kerja kita ialah keberkatan rezeki.

5. Saya pernah berjumpa dengan seorang hamba Allah yang berkerja sebagai guru dengan gred 48 dan isterinya tidak bekerja. Manakala rakannya pula pegawai kerajaan gred 54 dan isterinya pula gred 48. Tetapi dia lebih bahagia berbanding dengan rakannya kerana beliau sudah mempunyai rumah sendiri dan memakai kereta Mercedes. Berbanding rakannya yang hanya memakai kereta Wira dan masih menyewa di taman perumahan. Itulah keberkatan rezeki yang perlu kita cari dan bukannya wang berjuta yang hendak dicari. Wallahua'lam.

Sekian, terima kasih.


2 comments:

Anonymous said...

mintak nak copy ye

wankamarul701 said...

Ok..Tiada masalah..