1. Secara umumnya, babi telah diharamkan untuk makan
dalam al-Quran sepertimana firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Maidah ayat 3 :
“Diharamkan bagimu (makan) bangkai,
darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah,
yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan diterkam binatang
buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang
disembelih untuk berhala...”
Imam keempat-empat mazhab telah bersepakat bahawa babi
adalah haram untuk dimakan berdasarkan nas ini.
2. Akan tetapi, al-Quran hanya melarang bahawa babi
adalah haram untuk dimakan dan bukannya haram untuk disentuh. Berdasarkan
kepada asas ini, mazhab Imam Maliki, Hambali, dan Hanafi tidak menyuruh
seseorang itu menyamak anggota badan apabila menyentuh kulit babi. Berlainan
dengan mazhab Imam Syafie di mana seseorang yang menyentuh babi hendaklah
menyamak anggota badannya yang menyentuh babi.
3. Atas dasar ini sebenarnya kulit babi boleh dibuat
pakaian seperti kasut, jaket, dan sebagainya bahkan jaket yang dibuat daripada
kulit babi sekalipun boleh digunakan untuk sembahyang bagi mazhab Imam Maliki,
Hambali, dan Hanafi.
4. Bagi imam mazhab Hanafi, daging babi yang telah
melalui proses istihalah (transformasi) iaitu perubahan daripada bentuk asal kepada
bentuk yang lain boleh dimakan. Pendapat ini disokong oleh Dr. Yusuf
al-Qaradhawi yang merupakan ulama’ muktabar pada hari ini. Seperti air kumbahan
yang kotor yang telah melalui proses rawatan boleh diminum kerana ianya telah
suci.
Wallhua’lam.
http://wankamarul701.blogspot.com
No comments:
Post a Comment