Monday, December 20, 2010

Penyakit 3 Serangkai

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,
.
Pada kali ini saya akan membahaskan mengenai tajuk 'Penyakit 3 serangkai' yang menjadi barah dalam aspek kewangan kita. Penyakit 3 serangkai yang dimaksudkan ialah pinjaman peribadi, kad kredit dan skim ansuran mudah. Saya akan membincangkan dengan lebih lanjut mengenai perkara tersebut.

a. Pinjaman Peribadi.
Pinjaman ini merupakan pinjaman paling popular di kalangan kakitangan kerajaan. Persoalannya, wajarkah kita dengan pendapatan RM2,000 - RM3,000 mengambil pinjaman peribadi antara RM50,000 - RM100,000 dengan bayaran ansuran selama 10 -20 tahun. Ya, benar. Pihak bank berlumba-lumba untuk memberi pinjaman maksimum kepada kita dan kita bangga memperolehi pinjaman yang besar. Persoalannya, adakah kita mampu menyara hidup kita selepas memperolehi pinjaman tersebut? Janji bank memang manis sebelum kita mendapat pinjaman. Akan tetapi, pihak bank tiada belas kasihan kasihan kita tidak mampu membayar pinjaman. Sampai masa bayar atau akan diambil tindakan sekiranya gagal membayar pinjaman tersebut.
b. Kad Kredit
Ini merupakan salah satu penyakit dalam kewangan kita. Sekiranya kita memperolehi kad ajaib ini, kita seolah-olah merasakan duit kita sentiasa banyak setiap masa. Ini adalah kerana kad hutang ini memberikan pendapatan tambahan sebanyak 2 kali gaji bulanan kita walhal kita tepaksa berhutang untuk mendapatkan sesuatu. Elakkan menggunakan kad kredit ini kerana kita akan bekerja untuk bank bagi membayar kadar faedah yang tinggi setiap bulan.
c. Skim Ansuran Mudah
Iklan skim ini selalu muncul di kedai-kedai atau pasaraya setiap akhir tahun ataupun semasa musim perayaan dengan istilah 'Jualan Murah' , 'Potongan 70%' dan sebagainya. Perlukah kita membeli tvd plasma dengan bayaran ansuran bulan RM500 sebulan untuk memiliki sesuatu yang di luar kemampuan kita? Belilah barangan ikut kemampuan bukan ikut kemahuan. Orang sekeliling kita sentiasa memerhatikan apa yang kita lakukan. Usahlah kita terbiasa dengan istilah 'biar papa asal bergaya' kelak kita akan ditertawakan orang.
Elakkan mengambil hutang-hutang ini kerana ia merupakan barah kewangan dalam kehidupan kita. Jika sudah berhutang, jangan berhutang lagi. Semoga kita sentiasa beringat mengenai perkara ini. Wassalam.
Sekian, terima kasih.




No comments: