Tuesday, December 28, 2010

Asas Berniaga

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

1. Memang tidak dinafikan bahawa perniagaan membawa kekayaan yang melimpah di dalam hidup kita bahkan ada hadis yang berbunyi "9/10 rezeki itu adalah daripada perniagaan". Persoalannya wajarkah kita berhutang untuk berniaga? Perlukah kita membuat pinjaman berpuluh-puluh ribu untuk memulakan perniagaan kita? Apakah akan terjadi sekiranya perniagaan kita gagal? Mampukah kita membayar hutang perniagaan kita setelah pinjaman kita gagal atau hidup segan mati tak mahu? Saya bimbang sekiranya anda terpaksa menjual sandwich apabila perniagaan gagal.
.
2. Usahlah berhutang untuk menjalankan perniagaan. Gunakan modal apa yang kita ada. Saya pernah bertemu dengan seorang hamba Allah. Dia menyatakan kepada saya bahawa dia sudah 6 tahun tidak pernah pulang ke kampungnya kerana mencagarkan rumah pusaka keluarganya untuk mendapatkan modal perniagaan. Akan tetapi perniagaannya gagal, rumah pusakanya tergadai dan ahli keluarganya marahkannya. Ini dapat dijadikan ikhtibar kepada kita semua supaya tidak berhutang dalam memulakan perniagaan. 99% orang gagal dalam memulakannya dan hanya 1% sahaja yang berjaya. 1% ini adalah orang yang 'langkah kanan' dalam memulakan perniagaan iaitu terus mendapat keuntungan dalam memulakan langkah pertama dalam perniagaan seperti Tony Fernadez apabila memulakan perniagaan kapal terbang tambang murah 'Air Asia'. Elakkan berhutang dalam memulakan perniagaan bagi mengelakkan risiko yang tidak diingini kelak.
.
4. Anda perlu mempunyai kemahiran yang serasi dengan jiwa anda apabila menjalankan sesuatu perniagaan. Jangan mengharapkan orang lain untuk menjalankan sesuatu perniagaan. Ini adalah kerana perniagaan atau kedai anda mungkin ditutup apabila pekerja atau rakan utama anda bercuti atau berhenti bekerja dengan anda. Anda bertanggungjawab 100% ke atas perniagaan anda. Jangan mengharapkan orang lain dalam menjalankan perniagaan anda. Anda perlu bekerja lebih keras daripada pekerja bawahan anda untuk memastikan perniagaan anda berjalan setiap masa.
.
5. Kelemahan orang melayu dalam berniaga adalah tidak mempunyai semangat juang yang tinggi apabila menjalankan perniagaan. Anda perlu sentiasa beringat mengenai perkara ini. Kali pertama atau kedua perniagaan anda mungkin gagal sekiranya anda tidak . Memang itu adab berniaga. Janganlah mudah berputus asa. Tekadkan semangat juang anda sepertimana kata-kata Tun Daim Zainuddin "Jika saya gagal saya jatuh sahajalah, tapi saya tahu diri saya mempunyai kekuatan untuk naik semula." Kuatkan semangat juang anda!
.
6. Itu sahaja tips-tips yang kita dapat kongsikan. Janganlah terlibat dengan skim-skim cepat kaya yang menawarkan 1001 penipuan atau terlibat dalam 'rolling' duit orang lain dalam facebook. Tekankan mencari keberkatan rezeki untuk diri kita. Insyaallah hidup akan aman bahagia.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: