Friday, December 3, 2010

Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,
.
Semoga Tuan dan Puan berada dalam keadaan sihat sentiasa dan dilimpahi keberkatan rezeki olehNya selalu. Golongan atau kaum bumiputera pada kali ini mendapat rahmat rezeki di negara tercinta ini apabila kerajaan melancarkan Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) pada 29 November 2010 lalu untuk memberi peluang kepada golongan bumiputera menikmati kekayaan negara melalui pelaburan bidang hartanah dengan bersaiz RM1 billion.

Melalui AHB ini, kerajaan akan mengumpul wang daripada orang ramai untuk dilaburkan di dalam bidang hartanah yang eksklusif dengan pelaburan minimum adalah sebanyak RM500. Ini membolehkan orang melayu dan golongan bumiputera memiliki hartanah bernilai tinggi dan ekslusif melalui pelaburan ini. Adalah mustahil bagi orang melayu untuk memiliki pegangan hartanah ini secara individu ataupun melalui kumpulan-kumpulan tertentu kerana ianya memerlukan modal yang sangat besar.

Sudah tentu setiap pelaburan mempunyai risikonya tersendiri. Apa yang menggusarkan kerajaan dalam usaha membantu bumiputera adalah kerana sikap orang melayu sendiri yang sentiasa bimbang sekiranya pelaburan mereka akan mengalami kerugian apabila ekonomi merudum. Ini lebih-lebih lagi mereka perlu melabur dengan permulaan yang agak tinggi iaitu RM500. Ini menunjukkan orang melayu masih ketinggalan penglibatan dalam instrumen pelaburan yang membawa keuntungan untuk jangka masa panjang.

Pada hakikatnya, pelaburan hartanah adalah berbeza saham. Ini adalah kerana pelaburan pasaran modal ataupun saham bergantung kepada keadaan ekonomi semasa yang sentiasa naik dan turun. Berbeza pula dengan hartanah, kerana nilai akan naik sebanyak 8% setahun dan mungkin lebih daripada itu sekiranya hartanah tersebut berada di lokasi strategik di mana penawaran adalah rendah dan permintaan adalah tinggi.
-
Oleh itu, marilah kita bersama-sama menceburi pelaburan AHB ini kerana ia membawa pulangan untuk jangka panjang. 1 kerugian sekiranya kita tidak menceburi bidang pelaburan hartanah ini.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: