Sunday, December 26, 2010

Anda Tergolong Peminjam Ingkar?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

1. Mingguan Malaysia bertarikh 25 Disember 2010 bertajuk "191,262 Ingkar Bayar Pinjaman PTPTN" melaporkan pihak Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hanya dapat mengutip RM2.1 billion daripada RM5 billion pinjaman yang telah dikeluarkan. Ini bermakna sebanyak RM2.9 billion gagal dikutip daripada 191,262 peminjam yang tidak pernah membayar pinjaman setelah tamat pengajian.
.
2. Bagaimana pula dengan anda? Adakah anda tergolong salah seorang daripada 191,262 peminjam yang ingkar? Ini adalah kerana PTPTN melaksanakan pembayaran secara sukarela dan bergantung kepada kita sama ada ingin membayar pinjaman tersebut. Oleh itu, terapkan disiplin kredit di dalam diri kita untuk membayar pinjaman PTPTN ataupun pinjaman yang lain. Anda perlu ingat caj bulanan setiasa naik setiap bulan kerana caj pinjaman tersebut adalah berdasarkan kepada baki kini. Semakin lama kita tidak bayar, semakin caj akan naik. Anda perlu beringat mengenai perkara tersebut. Semak status pinjaman anda daripada semasa ke semasa bagi mengetahui baki hutang anda.
.
3. Oleh itu, rancangan kewangan anda dari sekarang. Buat peruntukan untuk membayar hutang PTPTN hari ini sebelum ia menjadi barah kewangan kita pada masa hadapan. Sediakan wang yang minimum yang melebihi caj yang dikenakan bagi mengurangkan pinjaman sekiranya kita tidak mampu untuk membuat bayaran dengan jumlah besar setiap bulan. Jika tidak, kita akan mendapati kita hanya membayar caj yang dikenakan setiap bulan jika membayar dengan jumlah terlalu sedikit. Semoga kita semua beringat mengenai perkara ini. Hutang darah dibayar darah, hutang duit dibayar duit.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: