Monday, April 20, 2020

Penerbitan Jurnal oleh Golongan Wanita Sewaktu Perang Dunia Pertama (WWI)

Ketika Perang Dunia Pertama (WWI) meletus, ianya memberi kesan kepada golongan wanita yanng aktif menerbitkan jurnal yang tinggal di dalam Daulah Uthmaniyah. Di Mesir umpamanya penerbitan jurnal jatuh merundum kerana kenaikan harga bahan mentah. Penerbit jurnal yang terkenal iaitu Kadınlar Dünyası (Dunia Wanita) yang mempunyai 3,000 orang pelanggan terpaksa menggantung penerbitannya selama 4 tahun berturut-turut sewaktu peperangan meletus bukan sahaja disebabkan oleh kenaikan barang malah kolumnis-kolumnis jurnal ini juga terpaksa menyumbangkan usaha mereka dalam peperangan. 

Para kolumnis ini juga ada yang merupakan pengasas dan ahli persatuan Osmanlı Müdafaa-i Hukuk-u Nisvan Cemiyeti (Persatuan Ottoman untuk Melindungi Hak Kaum Wanita) berpendapat adalah lebih penting kepada mereka untuk menyumbang tenaga mereka kepada negara ketika peperangan meletus seperti menjadi jurawat dan sebagai daripada menulis artikel-artikel berkala ketika ini. Bagi golongan intelek wanita ketika ini, usaha menyelamatkan negara adalah lebih penting ketika ini. 

Ada golongan wanita yang melibatkan diri dalam pelbagai persatuan kebangsaan bagi menyumbang tenaga mereka kepada negara ketika perang antaranya iala Donanma Cemiyeti (Persatuan Angkatan Laut), Müdafaa-i Milliye Cemiyeti (Persatuan Pertahanan Kebangsaan), dan Hilal-i Ahmed Cemiyeti (Persatuan Bulan Sabit Merah) dan menyebabkan pertubuhan-pertubuhan kaum wanita tidak buat sementara waktu ketika perang. 

Sumber: Serpil Atamaz, “Call to the Rescue: World War I through the Eyes of Women” dlm. M. Hakan Yavuz dan Feroz Ahmad, War and Collapse: World War I and The Ottoman State, (Salt Lake City: The University of Utah Press).

No comments: