Thursday, April 30, 2020

Examo Penawar Otak Melayu yang Lembap


Examo - Penawar Otak Melayu yang Lembap.



Agak kasar juga bunyi tajuk tulisan saya kali ini – ‘Examo Penawar Otak Melayu yang Lembap’. Akan tetapi itulah hakikat yang kita perlu terima untuk melangkah jauh ke hadapan. Ini bukan rasis. Jika anda masih belum tahu, Examo sebenarnya adalah ubat minda ataupun bahasa mudahnya ianya adalah ‘ubat otak’.

Jika kita sedar, sudah tentu kita akan tahu bahawa pelajar-pelajar bangsa Melayu agak ketinggalan dalam pelajaran tidak kita sama ada di peringkat rendah, menengah, mahupun pengajian tinggi. Inilah perlu kita sedari bahawa otak orang Melayu sebenarnya agak lembap berbanding dengan kaum lain kerana bangsa Melayu ini tinggal di dalam iklim khatulistiwa. 

Kalau anda perasan bahawa pelajar-pelajar yang mendapat keputusan peperiksaan yang kurang memberangsangkan sebenarnya bukanlah rata-rata mereka tidak belajar atau malas baca buku. Tetapi, otak mereka sebenarnya lembap dalam menelaah pelajaran walaupun mereka ini study sehingga ke larut malam. Akhirnya, keputusan yang diharap cemerlang dalam peperiksaan berkecai begitu sahaja kerana tidak membuat persiapan untuk otak mereka. 

Anda jangan fikir bahawa otak kita tidak perlu diberi makanan apatah lagi anak-anak kita yang setiap hari ulang-alik belajar di sekolah pada setiap hari. Walaupun, kita memberi anak kita minum Milo ataupun sarapan pagi sebelum ke sekolah, kita sebenarnya membekalkan tenaga sahaja untuk mereka tetapi sayang sekali kita tidak memberi makanan minda kepada mereka sebelum belajar di sekolah. Sebab itu, kadang-kadang apabila anak-anak kita balik dari sekolah, mereka akan blur dan kadang-kadang tidak tahu apa yang mereka belajar di sekolah. Inilah juga boleh dikatakan kelemahan sikap orang Melayu. 

Baiklah, kita berbalik semula kepada Examo ini walaupun saya tidak mendapat komisen mempromosikan ubat minda ini. Examo sebenarnya telah diasaskan oleh Prof. Dr. Azizan yang menurut pengalaman beliau yang membuat soalan, pemeriksa skrip jawapan sehinggalah kepada pemarkahan, beliau menyedari bahawa pencapaian anak bangsa Melayu agak jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan pelajar bukan Melayu. 

Bermula dari sinilah beliau bermula untuk mengkaji bidang ingatan dan lupa serta kecerdasan. Sekiranya pokok boleh tumbuh subur jika diberi baja yang sesusai, otak manusia begitu juga. Belliau ‘menjumpai’ kejayaan mencungkil rahsia kelemahan bangsa Melayu apabila mempelajari ilmu perubatan Biokimia Schuessler pada tahun 1978. Kebodohan, lupa, putus, asa, hilang semangat, malas, takut gagal, lemah daya saing, misalnya adalah simpton, kesihatan mental terganggu adalah disebabkan oleh ketidak seimbangan garam mineral (garam tisu). Sejak itu, beliau telah memperkenalkan Examo bagi mengubati masalah ini. 

Adakah makanan sunnah seperti kismis dan kacang badam itu tidak bagus untuk minda?

Persoalan ini perlu kita halusi keberkesanan antara Examo dan makanan sunnah. Saya tidak mengatakan makanan sunnah ini adalah tidak bagus. Kismis sebenarnya adalah baik untuk minda tetapi tidak baik untuk penghidap kencing manis. Masalah kacang badam pula ialah ia memberikan kesan jerawat dan sudah tentu pelajar-pelajar sekolah tidak mahu masalah ini berlaku pada mereka.

Sebenarnya, makanan kismis dan kekacang badam ini perlu melalui proses penghadaman perut dan khasiatnya adalah sukar untuk sampai ke otak. Berbanding dengan Examo di mana ubat minda ini hanya perlu dikemam sahaja di lidah ataupun bawah lidah. Kesannya ialah khasiat Examo ini mampu diserap terus masuk ke saluran darah melalui lidah dan sampai ke otak. Hebat bukan? 

Pengalaman saya sendiri ialah saya telah mengambil ubat minda Examo ini sejak saya menduduki SPM lagi yakni pada tahun 2002 dan sehinggalah saat ini saya masih bekerja masih mengambil Examo kerana manfaatnya kepada saya dan bukannya isu untuk menolong bisnes orang Melayu. Ia sebenarnya memberi kecerdasan kepada otak kita. Anda boleh rasakan perbezaan otak anda sebelum dan selepas anda mengambil Examo. Cubalah!

Wallhua’lam. 

4 comments:

Anonymous said...

Tuan beli kt mne examo nie??

Anonymous said...

Kt mne nk dapatkan examo nie tuan??

wankamarul701 said...

Kedai-kedai jamu biasanya ada je.
Cakap je nak Examo.
Diorang mesti tahu.
TQ.

setkomboexamo said...

Lawat web rasmi EDARAN SALINDAH untuk info terkini.
Pastikan Yang Original!
https://www.edaransalindah.com.my/