Saturday, April 13, 2013

3 Perkataan Melayu Asli


Assalamulaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Sebenarnya  bahasa melayu merupakan bahawa yang banyak menerima daripada pengaruh bahasa-bahasa lain khususnya bahasa arab di mana ia telah dimelayukan. Tanah melayu sebenarnya terletak antara timur dan barat di mana ia menjadi tempat persinggahan kapal-kapal dagang suatu ketika dahulu. Ptolemy iaitu ahli geografi Mesir telah melawat tanah melayu pada abad ke-2 dan beliau menggelar tanah melayu “Golden Chersonese” yang bermaksud Semenanjung Emas. Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka sebenarnya terdapat 3 perkataan sahaja perkataan melayu asli. Perkataan – perkataan tersebut ialah : 

1. Paku 
2. Padi
3. Babi

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

21 comments:

Anonymous said...

Yang difahami 3 perkataan asal dari bahasa Malaysia ialah
1. Batu
2. Buluh
3. Babi

Unknown said...

Mengarut, penipu punye blog

Anonymous said...

Bayangkan penutur asli bahasa melayu hanya bercakap menggunakan 3 perkataan sahaja. Pelik

Fanradz said...

Saya kurang bersetuju. Sebab berdasarkan pengamatan saya, kita mempunyai banyak kosa kata yg serupa dengan bahasa-bahasa di Filipina. Bahasa-bahasa di Filipina adalah dalam rumpun Austronesia, yakni rumpun yg sama dengan kita. Rumpun ini dipercayai berasal dari tanah Taiwan yg mana kemudiannya berhijrah ke arah selatan, kemudian berpecah; satu ke selatan (menghala ke Bali), satu ke barat (menghala ke Sumatra), satu ke utara (menghala ke Semenanjung Malaysia). Apa yang saya ingin katakan ialah, terdapat banyak perkataan yg seasal dlm bhs Melayu dan bhs-bhs di Filipina. Contohnya:

1. Bulan = Buwan.
2. Angin = Hangin
3. Hadap = Harap
4. Menangis = Tumangis (Akan menangis = mananangis)
5. Aku = Ako
6. Sakit = Sakit
7. Takut = Takot
8. Bangun = Bangon
9. Balik = Balik
10. Hingga = Hanggang
11. Sedap = Sarap
12. Lagi = lagi (<-sentiasa)
13. Harga = Halaga (<-nilai/kepentingan)
14. Kambing = Kambing
15. Beras = Bugas (pertukaran dari huruf R ke huruf 'gh' yg akhirnya menjadi g)
16. Baru = Bago
17. Cuka = Suka
18. Arus = Agos
19. Putih = Puti
20. Hitam = Itim
21. Surat = Sulat (tulis)
22. Mengantuk - Nag-aantok
23. Tolong = Tulong
24. Cuba = Subukin
25. Basah = Basa
26. Negara = Bansa (macam bangsa) <- ini memang pinjaman sanskrit, cuma nak tunjuk kaitan MY ngn PH.

Tuntasnya, rumpun kita mempunyai perkataan yg unik bagi bangsa kita. Sama ada Bahasa Melayu yg mempengaruhi bahasa-bahasa di Filipina atau sebaliknya, kita tak tahu. Tapi kita ni bukanlah bangsa yang terlalu miskin sampai hanya ada 3 sahaja perkataan asal. Fikir-fikirkanlah.

Anonymous said...

Kenapa otak kau, terpengaruh dgn anasir luar kau ni. Kesian, bodoh dgn bahasa sendiri. Dah la kenyataan kau tak ade bukti dan dalil. Dasar perapu, kejanya duk merapu saja. Kesian....

Unknown said...

Itu semua auta. Sebenarnya beratus lagi perkataan dalam bahasa melayu yang asli dan berasal dari rumpun Austronesia. Dari Madagascar, Polinesia, Taiwan, hingga ke Nusantara, semuanya berkongsi kosa kata yang hampir sama. Contohnya:

Satu, lima, urat, buah, lima, akar, anak, nipis, mati, api, babi, hitam, padi, beras, ubi, minum, makan, kurita, benua, balai, raya, masin, kau, aku, pisau, panah, kayu, darah, ngantuk, lelap, Itu, ini, ya, tidak, laut, barat, angin, sedap, tali dan beribu lagi.

Ini bangsa Austronesia, bukan bangsa Sanskrit.

Anonymous said...

maksudnya perkataan yang memang asal melayu tak ambil dari bahasa lain

Unknown said...

Kalau 'mata' tergolong dalam bahasa Melayu aslikah?

Anonymous said...

blog sampah

Unknown said...

Mata asal bahasa cina

Unknown said...

anak, buah, beras, tali - asal bahasa cina
benua, raya, ya, barat, ribu - asal bahasa sanskrit/arab
Bahasa sanskrit dan arab berasal drp indoaryan. Bahasa sanskrit dipinjam oleh bahasa eropah, arab, afrika, cina, jepun, vietnam, siam, malaysia, indonesia dan filipina.

Unknown said...

Laut cina selatan pada suatu ketika dulu adalah darat. Orang sabah dan filipina mempunyai banyak kesamaan DNA dengan orang cina selatan dan orang taiwan.

Unknown said...

Belajar bahasa lain dulu sebelum panggil orang lain bodoh. Bukti banyak rajin cari boleh dapat.

Rudi said...

Raymond Tan Dia tidak mengerti apa apa. persamaan Dna yng dia masksudkan adalah kajian data yang dibuat oleh Nasional geografi, dan diambil dari orang bandar filipina, ya itu, pencampuran moden yang berlaku sekitar 200 tahun ini. Itu pun bukan Majoriti. Filipina mempunyai 90 Juta penduduk. Majoriti mereka adalah Darah Asli Pribumi. Rumpun Yang Sama dengan Ras Di Asia tenggara. Sama Juga dengan Orang Asli Sabah-Sarawak. Jangan Di Putarbelitkan Oleh Mereka. Anak Pribumi kita, Bukan Cina. Mereka memang tidak akan berpuas hati akan fakta ini, Yang Melayu,Iban,Kadazan, dan lain-lain adalah serumpun, bersaudara dan asli pribumi Malaysia.

Rudi said...

Raymond Tan juga tidak membuat pembacaan yang mendalam, hanya setakat mengimbas artikel sahaja, tetapi menulis: "Belajar bahasa lain dulu sebelum panggil orang lain bodoh. Bukti banyak rajin cari boleh dapat."

ini menunjuk kan perwatakan sombong bodohnya.

Anonymous said...

Kalau nak tahu anak usul Bahasa Melayu, senang je.... google dan taip history of Malay language. The truth sometimes hurts but history is history. You can't change it.

Unknown said...

Macam tak betul je perkataan ni

Anonymous said...

Siapa yang percaya dia bodoh..sory to say..nak lengkap ayat asli melayu..rujuk the patriot..bukan blog bodoh ni

Anonymous said...

Anak itu bahasa melayu asli..dan diguna juga di filipina sebab dari ras yang sama

Anonymous said...

Mata adalah dari bahasa melayu asli..

Anonymous said...

Penipu punya blog..ciss