Monday, April 22, 2013

Apabila Lim Kit Siang Ketakutan, Tun Dr. Mahathir Pula Disalahkan

Kemaskini :

Datuk Ghani Othman kalah kepada Lim Kit Siang dengan majoriti 14,762 undi di mana Datuk Ghani Othman memperolehi 39,522 undi dan Lim Kit Siang memperolehi 54,284 undi.

Cabaran penasihat Parti Dap iaitu Lim Kit Siang yang ingin menguji staminanya sekaligus ingin menguburkan pengaruh MCA di Johor dengan bertanding di kubu Umno di parlimen Gelang Patah disambut dengan penamaan bekas Menteri Besar Johor iaitu Datuk Ghani Othman untuk menentangnya di parlimen yang sama.

Pada awalnya, media-media pembangkang memainkan isu ini dengan mengatakan bahawa pemimpin-pemimpin atasan Umno ingin mematikan karier politik Ghani Othman dengan meletaknya bertanding menentang Lim Kit Siang. Bagi saya, pembangkang hanya melihat sudut yang lain iaitu melihat isu ini secara negatif. Adakah pemimpin-pemimpin Umno ingin menamatkan karier Ghani Othman di mana Johor pada tahun 2008 adalah tidak terkena tempias tsunami politik di mana cuma hanya satu sahaja kerusi parlimen Johor yang terlepas kepada pembangkang? Sudah tentu panglima-panglima Umno yang berjasa kepada parti tidak akan dikorbankan begitu sahaja. Saya pasti puak-puak pembangkang sebenarnya bimbang pertandingan sengit yang akan berlaku di parlimen Gelang Patah. Datuk Ghani Othman juga dalam satu kenyataan menyatakan bahawa beliau gembira tidak lagi dilantik sebagai Menteri Besar lagi. Sudah tentu ini kerana beliau telah menjadi Menteri Besar selama 4 tahun berturut-turut dan kini tiba masanya beliau berkhidmat pula di parlimen. Jika kita melihat Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato’ Sri Najib masing-masing pernah menjadi Menteri Besar di neger masing-masing.

Lain pula dengan kenyataan Lim Kit Siang bahawa penamaan Datuk Ghani Othman adalah sebagai membantu proksi Tun Dr. Mahathir untuk menamatkan karier politik beliau. Jika difikir balik kenyataan ini, adakah Tun Dr. Mahathir yang menentukan sama ada karier politik Lim Kit Siang untuk hidup ataupun mati. Sudah tentu ini tidak benar sama sekali. Apa yang menentukan karier politik seseorang ahli politik itu ialah pengundi-pengundi atau pemilih-pemilih semasa pilihanraya umum nanti. Sekiranya kita melihat bekas Presiden MIC iaitu Dato’ Seri Samy Vellu, beliau ditolak oleh pengundi-pengundi Sungai Siput pada pilihanraya umum tahun 2008. Kenapa beliau ditolak? Sudah tentu kerana beliau gagal memberi khidmat terbaik untuk kawasan parlimennya berbanding lawannya. Sekiranya kita melihat parlimen Gelang Patah, apakah khidmat yang diberikan oleh Lim Kit Siang? Lim Kit Siang yang sebelum ini merupakan ahli parlimen Ipoh Timur tiba-tiba terbang ke kubu Umno untuk menumbangkan pengaruh MCA di sana. Adakah pengundi-pengundi di sana akan memilih beliau walaupun di sana majoriti cina? Jika pengundi-pengundi Gelang Patah tidak memilih beliau, sudah tentu bukan disebabkan oleh Tun Dr. Mahathir tetapi disebabkan oleh sikap sembrono beliau untuk bertanding di sana secara membabi-buta.

Lim Kit Siang juga sepatutnya menanti segala kemungkinan apa yang akan berlaku di sana memandangkan beliau dicalonkan terlebih dahulu di kerusi parlimen Gelang Patah sebelum Datuk Ghani Othman dicalonkan di sana. Oleh itu, beliau perlu bersiap-siaga menghadapi segala kemungkinan yang akan dihadapi daripada parti lawan dan bukannya menuduh Datuk Ghani Othman itu sebagai proksi Tun Dr. Mahathir. Sekiranya beliau (Datuk Ghani Othman) proksi Mahathir sekalipun, mengapa beliau takut untuk menentang Datuk Ghani Othman secara sama satu? Tambahan pula, ada cadangan oleh Tun Dr. Mahathir untuk pilihanraya umum pada kali ini tidak dipilih seperti Dato’ Ibrahim Ali yang tidak terpilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) di Pasir Mas bahkan Khairy Jamaluddin (KJ) yang tidak disukai oleh Tun Dr. Mahathir sekalipun dicalonkan untuk bertanding di Rembau bagi pihak BN.

Pendek kata, Lim Kit Siang sekarang berada dalam kebimbangan kerana beliau sendiri akan ditentang oleh pemimpin utama negeri Johor iaitu Datuk Ghani Othman yang telah bersemadi sebagai Menteri Besar Johor di hati rakyat negeri Johor selama 4 penggal berturut-turut. Sebenarnya Tun Dr. Mahathir tidak menguburkan karier politik beliau tetapi beliau sendiri yang menggali kubur politiknya di parlimen Gelang Patah.

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: