Tuesday, November 5, 2013

Bisnes : Membuka Stesen Minyak

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Adakah anda berminat membuka stesen minyak? Sudah tentu soalan ini kadang-kadang agak melucukan seolah-olah saya ini mempunyai wang tunai sebanyak RM1 juta di dalam bank. Pendek kata, sekiranya tiada wang jangan bercakap pasal bisnes. Akan tetapi, sekiranya bercakap mengenai ilmu bisnes apa salahnya bukan?

Stesen minyak merupakan perniagaan francais di Malaysia sama seperti makanan segera seperti KFC, McDonald’s, dan sebagainya. Orang kata margin keuntungan stesen minyak ini ialah 1 sen seliter. Betul ke? Saya baru mendapat tahu bahawa memang benar bahawa margin keuntungan stesen minyak ialah 1 sen seliter. Tetapi itu dahulu. Sekarang ini margin keuntungan stesen minyak ialah 12 sen seliter. Ini adalah kerana harga minyak dunia sekarang sudah semakin naik. Ini bermakna peratus kenaikan harga minyak ialah sudah menjadi 110%!

Secara kasarnya, keuntungan bersih bagi sesebuah stesen minyak ialah RM30,000 – RM60,000 sebulan. Hebat bukan? RM60,000 itu dikira tahap maksimum sekiranya stesen minyak terletak berdekatan dengan tol.

Stesen Minyak Idaman

Akan tetapi, berapa pula modal untuk membuka stesen minyak? Saya mendapat tahu bahawa modal untuk membuka stesen minyak ialah antara RM200,000 – RM500,000. Ini bermaknya anda sekurang-kurangnya mempunyai cash sebanyak RM200,000. Jika ingin mendapat pinjaman bank pun, tidak mengapa tetapi anda perlu mempunyai geran pinjaman daripada pihak bank.

Sekiranya di Malaysia, stesen-stesen minyak Petronas semuanya dimiliki oleh orang melayu. Sekiranya anda berminat membuka stesen minyak, anda boleh melihat iklan-iklan yang dibuka di dalam suratkhabar. Syaratnya ialah anda mempunyai modal dan lulus ujian yang ditetapkan. Mana tidaknya, syarikat-syarikat minyak sudah tentu ingin memilih kakitangan yang cekap untuk menjalankan operasi perniagaan mereka.

Cuma perniagaan stesen minyak memerlukan komitmen yang lebih. Anda perlu menjadi aliran tunai anda dan barangan lain khususnya rokok supaya ia tidak ‘diambil’ oleh kakitangan anda. Jika tidak, perniagaan anda rugi disebabkan oleh kakitangan anda yang tidak bertanggungjawab.

Saya pernah mengikuti kursus yang dijalankan oleh bekas pengurus cawangan bank. Beliau menyatakan bahawa ada seorang pelanggan beliau yang membuka stesen minyak. Namun begitu, keuntungan pelanggan beliau menyusut daripada RM80,000 sebulan kepada RM30,000 sebulan. Apabila ditanya beliau menyatakan keuntungan perniagaan menyusut kerana disebabkan ada pembahagi jalan dibuat. Oleh itu, kenderaan dari seberang jalan tidak dapat masuk ke stesen minyak beliau.

Inilah hakikat perniagaan stesen minyak. Boleh dikatakan bahawa perniagaan francais ini atau perniagaan francais yang lain tiada risiko. Cuma kita perlu mempunyai modal yang besar sahaja untuk menjalankan perniagaan ini.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogspot.com

125 comments:

Albucoco said...

Salam tuan,

Setahu saya keuntungan sesebuah stesen minyak bergantung kepada beberapa faktor iaitu :-

-Lokasi
-Kepadatan trafik
-Pesaing setempat

Saya buat perbandingan dua stesen Petronas iaitu (1) MRR2 Kepong dan (2) Bukit Rahman Putra.

Stesen (1) kurang keuntungan kerana faktor persaingan di mana di sebelahnya terdapat lagi dua stesen minyak iaitu Shell dan Petron. Lokasi dan kepadatan trafik memang bagus tapi disebabkan persaingan dengan dua buah stesen lain, stesen (1) mendapat keuntungan yang jauh lebih rendah berbanding (2).

Stesen (2) pula memang untung gila-gila. Kenderaan bertali arus masuk macam air terjun sepanjang masa kerana ketiga-tiga faktor di atas. Lokasi strategik, trafik sangat padat dan dalam kawasan itu tiada pesaing stesen minyak lain.

Rasanya keuntungan RM30K-60K sebulan adalah kurang tepat. Ada sebuah stesen Petronas di Penang yang mencatat keuntungan sehingga RM150K sebulan tapi stesen dia memang besar gedabak.

Just my 2 cents.....

wankamarul701 said...

Albucoco, terima kasih kerana memberi maklum balas. Mengenai keuntungan RM30,000-RM60,000 sebulan, itu adalah anggaran sebenar Petronas di Lembah Kelang kerana kenalan saya memberitahu saya berdasarkan cerita rakannya yang ingin membuka stesen minyak. Mungkin keuntungan RM150,000 salah satu contoh keuntungan membuka stesen minyak.

Terima kasih.

Johan said...

benarkah perlu beri wang saguhati kepada orang2 tertentu jika ingin membuka stesen minyak ni?

wankamarul701 said...

Tidak dapat dipastikan. Setahu saya seseorang itu perlu melepasi ujian jika ingin membuka sesebuah stesen minyak kerana kompetensi adalah penting bagi syarikat-syarikat minyak supaya perniagaan mereka berjalan dengan lancar.

Asyrafulano said...

saya dah lama berhajat untuk membuka sebuah stesen minyak petronas. tapak dah ada dan pada saya lokasinya memang cun melecun utk jadikan sebuah pam minyak. cuma saya perlukan tunjuk ajar untuk prosedur dan penyediaan kertas kerja

wankamarul701 said...

Saya rasa lebih baik anda hubungi terus syarikat minyak untuk memudahkan urusan Saudara. Terima kasih.

Unknown said...

en asraff hassan hubungi saya
0184023373

Unknown said...

Saya ada tapak tanah. Lokasi mmg strategik. Berminat juga nak buka perniagaan stesyen minyak ni. Area Perak.

azuan said...

saya pun berminat nak buka stesen minyak.. lokasi dah ada tanah tepi main road jln alor setar-kangar. tepi masjid. mmg strategik..
x byk lg stesen minyak kat situ paling dekat pun lebih 3km

saya grad dlm accounting. so ada advantage tau sikit2 pasal akaun dan bisnes.

mungkin saya boleh dptkan pinjaman dr mara atau tekun. saya plan nak buka caltex.

masalah skrg ialah tanah lapang tu tepi rumah. mungkin nak kena alihkan tapak rumah tu sikit..

so nak tanya apa pendapat encik berkenan kes saya?

wankamarul701 said...

Saya akan cuba menjawab persoalan saudara dalam entri akan datang. Terima kasih.

Unknown said...

Modal 200k-500k cukup untuk stesen minyak jenis "CODO". Tapi untuk jenis "DODO" kos untuk building pun tak cukup.

wankamarul701 said...

Takpe boleh tambah lagi modal..he3

Anonymous said...

Saya(bumiputera) ada tanah 1 ekar tepi jalan highway dan modal cash 200K tp geran tanah nama bersama so bleh apply ker?
email: msyarizal@yahoo.com

Unknown said...

saya mempunyai modal dalam 200k lokasi dan tapak perniagaan telah dikenalpasti tetapi masih belum ditukar milik kpd saya...bagaimana utk saya memulakan sehingga berjaya membuka biz ini. prefer petronas / shell shj. mohon email : jihadbisness@yahoo.com

Anonymous said...

Salam...

maaf sekiranya posting saya ni dah outdated...tp untuk pengetahuan saya..saya mempunyai tanah bekas tapak stesen minyak ...tangki bawah tanah pun masih ada lagi....cuma sekarang tanah tersebut terbengkalai..

saya mmg tgh planning utk buka stesen minyak ni..cash dah ready,..tapak pun dah ready (itupun kalau dibenarkan) ,..tp cuma peluang jer belum ada...
jika ada sesiapa yg sudi beri tunjuk ajar...saya amat hargai...saya bole dihubungi di 013 3303 165 (Farid Khalidi)

Salam.

Anonymous said...

Salam..
Adalah lebih baik kepada owner tanah untuk deal terus dengan syarikat minyak yang diminati.
Sepengetahuan saya untuk codo peluang agak tipis kerana waiting list sekarang masih ramai.
Potensi utk dodo adalah lebih tinggi dimana kelemahannya adalah menggunakan modal yang tinggi di antara 2juta ke 6juta bergantung kepada location, building & equipment. Keluasan tanah pula diperlukan lebih 20000 per kaki.Sekiranya sudah ada tangki minyak bawah tanah perlu check dulu samada sudah bocor atau masih ok. Hantar application pada main office stesyen minyak (petronas,petron,shell, bhp & etc) dan nyatakan keinginan untuk membuka stesyen. Mungkin ada yang berminat dan akan bagi quotation.
Promosi jugak agak penting di mana dapat menarik lebih perhatian pada pelanggan kerana kebanyakan strategic location ada competitors sebelah menyebelah.
Keuntungan juga depends pada sales.
untuk menjadi seorang dealer juga perlu mengikuti kursus untuk membuktikan kecekapan dan keupayaan mengendalikan stesyen minyak.
Harap dapat membantu.
Just my 2 cents.

brodchat said...

Salam tuan,

Saya memang berminat nak mohon menjadi operator Stesyen Petronas. Mohon jika tuan mengetahui bagaimana nak dapatkan data operasi sebuah stsyen tersebut. Saya dapati sukar untuk mendapatkannya dari operator sedia ada. Hanya dengan data tersebut, baru dapat hantar permohonan secara online.

Samada terpilih atau tidak...adalah perkara lain.

Sekian, terima kasih

paulvosko08 said...

Maaf bertanye.. sy bumiputra bkn melayu..bleh jgak join ke utk membuka cawangan petronas ke?

Anonymous said...

Sy lepasan diploma. Tak bekerja dan ingin membuka satu stesen minyak. Masalah skrg sy memang tak ada modal dan tanah. Adakah ada cara lain ? Mintak penjelasan.
Email : sakaki76@gmail.com
Terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua.

Ingin membuka stesen minyak di kawasan anda atau di kawasan lain?
Mahu membuka dan menjalankan perniagaan stesen minyak serta ingin berurusan dengan syarikat petroleum BHP atau Petron?
Berikut merupakan syarat-syaratnya :

1. Mempunyai tanah 1 ekar (minimum) di mana-mana kawasan strategik di seluruh semenanjung Malaysia.
‪#‎Jika‬ tanah sewa memerlukan perjanjian selama 30 tahun di antara penyewa dan tuan tanah

2. Mempunyai modal RM350 ribu ringgit Malaysia.

3. Untuk semua warganegara Malaysia berumur 45 tahun ke bawah dan mempunyai kelulusan SPM

Jika berminat, sila hubungi saya :
En Shahabudin (012 4716770) selaku Pegawai pemasaran daripada Berkat Hasrat Petroleum Marketing Sdn Bhd selaku Authorised Dealer@Master Jobber untuk projek stesyen minyak BHP dan Petron di seluruh semenanjung Malaysia.Terima Kasih.

# Tiada waiting list..jika layak dan menepati kriteria, terus proceed

syazwan said...

Salam bleh saya tahu lebih detail en shahabudin tentang bagaimana nk buat kertas kerja utk buka 1 stesen minyak bhp @petron..
email: syazwan8885@gmail.com

syazwan said...

Boleh saya tahu lebih details bagaimana saya perlu memohon utk buka 1 stesen minyak petron@bhp di kelantan.
email : syazwan8885@gmail.com

Unknown said...

Pm detail kat rol_imran@yahoo.com tq

Anonymous said...

stesen minyak kini akan dan sedang menuju zaman gelap dan kehancuran

industri yang selama ini menyokong stesen minyak sudah dan akan menjadi musuh kepada stesen minyak

lanjutan sila whatsapp 0194645007 untuk rahsia rahsia dan maklumat sulit mengenai stesen minyak

saya sudah bersara dari industri stesen minyak apabila mengetahui akan skandal , rahsia dan kontroversi mengenai stesyen minyak

Anonymous said...

Assalamualaikum..menarik topik ini ..saya ada tanah status stesen minyak 2ekar kalau nak 1ekar pon boleh..tanah di tepi jalan besar ..perumahan semakin naik..universiti perubatan hanya 1kilometer..jadi kepada yang berminat dan ada modal untuk membuka stesen minyak Petron insyallah saya boleh usahakan untuk mendapat lesen untuk membuka stesen minyak petron.untuk keterangan lanjut boleh kol saya atau watsap saga..0193076063 mohd

mohamad naim said...

Assalamualaikum,saya sedang proses memohon untuk pembukaan stesen minyak di kuala terengganu,sekiranya ada yang dapat membantu saya dalam proses permohonan ini boleh whassap saya 0145205572

Anonymous said...

Assalamualaikum... saya mempunyai 3 ekar tanah(sabah) tetapi saya tidak mempunyai modal. saya ingin mencadgkan kepada syarikat minyak untuk menyewa tanah saya dengan membuka stesen minyak . adakah ia boleh dan bagaimana kah proses yg patut sya lalui??

SleEpiNgChild-Jr said...

Kalau ada tanah sendiri macam mana?tanah jenis mix zone.sy nak buka d swk...adakah encik boleh bantu?area sy blm ada stesen minyak petronas lagi

SleEpiNgChild-Jr said...

Kalau ada tanah sendiri macam mana?tanah jenis mix zone.sy nak buka d swk...adakah encik boleh bantu?area sy blm ada stesen minyak petronas lagi

Anonymous said...

Sy berninat dan ingin tahu lokasi tanah. Tq. Hafiz - mohdfiz.osman@gmail.com

PRODUK KOSMETIK DAN KESIHATAN said...

salam, saya berminat untuk memulakan bisnes ini.tapi tak tahu cara memulakannya..bolh share info tak

koh said...

Tanah d sabah kawasan mana tu?

koh said...

Tanah di kawasan mana tu?

Sir.Magixc said...

Perak kat mana....nak jv ...

Ahh said...

Hi

Unknown said...

Salam.. kami sekeluarga mempunyai tanah di sabah.. dan ingin membuka stesen minyak,tpi tidak tahu dan bagaimana caranya..lokasi pertengahan kota marudu dan pitas..

amier said...

Salam..sy menetap di kuching sarawak.berkelulusan ijazah sarjana muda pengurusan keselamatan dan kesihatan.bolehkah beri penjelasan permohonan membuka perniagaan stesen petronas?

Anonymous said...

Terdapat satu kawasan di Padang Besar,Perlis yg proses pembinaan stesen minyak BHP telah siap 80%. Kawasn tanah ini seluas hampir 2 ekar untuk dijual dgn harga RM 3 juta.Kwsn di sini mmg sgt strategik dan heavy traffic.

Terbuka kepada semua warganegara Malaysia yg telah sedia mempunyai modal.

Sila hubungi saya En.Shahabudin(012-4716770)yg berurusan dgn Master Jobber@Authorised Dealer untuk BHP

Unknown said...

assalamualaikum, sy ikhwan,umur masih muda dan masih mentah dalam dunia perniagaan ini. bila dibincangkan tentang pembukaan stesen minyak, sy amat berminat. sy harap, dapat di tunjuk ajar.

masalah sy, tiada modal dan tanah. pengetahuan pon kurang. sy dari lepasan diploma civil engineering. tetapi sy sangat berminat dalam perniagaan minyak. jadi,jika ada siapa2 yang sudi tunjuk ajar dan kongsi tentang pengalaman dlm perniagaan ini. sila lah tunjuk ajar. dan,jika masalah modal dapat di belakang kan, harap ada yang sudi kongsi keadaan penyelesaian nye. terima kasih.

email : sshaf67@yahoo.com
nmbr : 0139060444

Unknown said...

Assalammualaikum,sye Fatin.umor sye masih muda lg.tetapi sye berminat ingin membuka stesen minyak sendiri.sye mempunyai tanah sendiri,tetapi sye tiada modal.adakah modal membuka stesen minyak perlukan kos yg tinggi? Harap sis tolong jawab soaaln sye ye..time kasih...

Unknown said...

Ape bende CODO DODO tu?

wankamarul701 said...

CODO (Company Owned, Dealer Operate)

CODO adalah di mana syarikat minyak itu sendiri yang akan mengeluarkan modal untuk membeli atau memajak tanah, mendapatkan kelulusan daripada pihak-pihak berwajib, mendirikan stesen minyak dan seterusnya mendapatkan CCC (dahulunya dikenali sebagai CFO). Setelah stesen minyak itu selesai dibina, stesen tersebut akan diserahkan kepada dealer untuk menjalankan perniagaan. Di sini, dealer tidak perlu mengeluarkan modal untuk membina stesen tersebut, tetapi hanya perlu mengeluarkan modal untuk membeli minyak dan stok barangan di dalam kedai. Dealer akan memperolehi keuntungan berdasarkan komisen daripada hasil jualan minyak. Komisen tersebut telah ditetapkan oleh pihak kerajaan dan perlu dipatuhi oleh semua dealer yang terbabit.

Jika anda mempunyai kawasan tanah yang strategik, anda boleh menjual atau memajakkan tanah tersebut kepada syarikat minyak yang berminat. Syarikat minyak akan membuat kajian terlebih dahulu sama ada tanah tersebut sesuai untuk dibina stesen minyak sebelum membuat keputusan untuk membeli/memajak tanah tersebut.

Keluasan tanah yang diperlukan untuk membina stesen minyak adalah lebih kurang satu ekar. Keluasan ini setelah diambil kira serahan kepada JKR untuk pelebaran jalan dan juga serahan kepada JPS untuk rezab parit. Namun begitu, serahan tanah kepada pihak JPS mungkin tidak diperlukan, bergantung kepada lokasi.

Bagi yang berminat untuk menjalankan perniagaan stesen minyak ataupun bercita-cita ingin menjadi seorang usahawan, anda boleh memohon untuk menjadi dealer untuk syarikat-syarikat minyak yang menawarkannya. Anda boleh menyemak syarat-syarat yang diperlukan melalui laman sesawang syarikat minyak tersebut.

DODO (Dealer Owned, Dealer Operate)

DODO memerlukan dealer melakukan semua urusan sendirian (starts from scratch). Ini termasuk menyediakan tanah, membina stesen minyak dan menjalankan operasi perniagaan setelah kesemunaya siap. Syarikat minyak hanya terlibat dalam proses memberikan lambang syarikat untuk tujuan operasi.
Syarikat minyak dan dealer akan terlibat dalam perjanjian pembekalan produk petroleum sahaja. Syarikat minyak akan menjadi pembekal, dan dealer akan menjualnya kepada pengguna. Sebagai balasannya, dealer akan memperolehi komisen daripada syarikat minyak berdasarkan setiap liter minyak yang dibeli.
Stesen minyak yang dibangunkan mengikut konsep DODO biasanya terletak di kawasan luar bandar. Kawasan tanah yang berada di luar kawasan dan kurang strategik seringkali menjadi tumpuan syarikat minyak untuk dimajukan. Jika anda mempunyai tanah di kawasan terbabit, anda boleh mencuba untuk memajukannya sebagai stesen DODO.

Kos pembinaan dan standard yang diperlukan untuk stesen DODO tidak terlalu tinggi sekitar antara RM350,000 hingga RM750,000 berbanding dengan stesen CODO yang kosnya boleh mencecah RM1 juta dan lebih.

wankamarul701 said...

http://www.usahawan.com/idea-bisnes/bisnes-stesen-minyak-menguntungkan.html

Unknown said...

Hi Tuan , Saya ingin bertanya ? Tapi saya rase malu nak bertanya disini , Tuan ada email tak ?

wankamarul701 said...

Ada atas sekali kat blog ni.

Ezu said...

Saya mencari prosedur untuk membuka stesen minyak petronas.
Modal ada,tanah tiada,ilmu pon tiada.

Harap siapa yang dapat membantu saya boleh hubungi saya 018.250.9326

Mohd izhar faiman said...

Assalamualaikum tuan. Sy teringin juga untuk berniaga dalam bidang ni. Owkey cerita nya mcm ni, dpn rumah parent sy ad sebuah stesen pam petronas tp da ttup. Xtaw la punce nye ap. Tp owner ad ckp ngn sy klu2 brhajat utk sambung prniagaan die. Yg pasti tangki baru tp die xmniaga lg. Jd klu situasi mcm tu ap prosedur yg patut sy buat. Owner tu sy xtaw die pergi mane. Klu boleh respond dkt email sy. mohdizharfaiman@yahoo.com
Mmg brhajat utk buka stesen minyak.

Rinzal Yusof said...

Mohon ajar

abang az said...

Kalau pajak tanah 1 ekar untuk tujuan petrol pump biasanya berapa..mohon penjelasan..

dorothy aka dot said...

Pliss email mcm mana cara usahakn biz shell or petronas.tmpt sye mmg strategik tepi CIQ brunai-srawak-sabah.town saye cume ade shell n petronas n terlalu jauh utk serounding area trun town.tanah sendri tp modal mungkin dpt cri.mohon pencerahan...thank tuan cos kongsi ilmu.0177709663.

Anonymous said...

salam..saya ingin membuka station minyak shell mcm nk dpt pinjaman bank..sekiranya ingin lulus..dail saya 0194349539..

Anonymous said...

Salam sy pn ada niat nk bukak stesen minyak...sapa2 th mcm mn nk buat pnjaman bank...012 5186976

Anonymous said...

Jika permohonan untuk membuka stesen minyak telah diluluskan adakah dealer perlu menghadiri mana2 kursus? Jika perlu apakah jenis kursus dan di mana boleh di hadiri? mohon pencerahan.

Julia Nordin said...

Mohon pandangan tuan...
sy ada tanah 1 ekar...mainroad..
bagaimana cara utk memohon membuka stesyen n menjadi dealer ?
pls email ...julianordin69@gmail.com
kasih byk2

Julia Nordin said...

Mohon pandangan tuan...
sy ada tanah 1 ekar...mainroad..
bagaimana cara utk memohon membuka stesyen n menjadi dealer ?
pls email ...julianordin69@gmail.com
kasih byk2

Douglas j said...

Saya dari sarawak,dan mempunyai tanah yang sesuai di jadikan stesen minyak.ini kerana disebabkan kawasan tanah saya berada di luar bandar.tiada stesen minyak yang besar,yg ada hanya stesen kecil-kecilan.itu pun harga jauh mahal.saya amat berminat membuka stesen minyak petronas di tanah saya.tetapi saya tiada modal.boleh email saya di douglasmah9386@gmail.com.atau whatsup saya 0198745206

tu dok ku said...

salam,saya berminat mengetahui potensi membuka perniagaan pam minyak..
1)ilmu=degree ada
2)tanah=ada tepi penghujung lebuhraya pantai timur(LPT 2)
3)modal=tiada,tapi ade rumah bernilai rm400000,adakah boleh dipajak untuk mula buka pam minyak?

jika ada sudi berkongsi ilmu sebagai mentor dalam industri ini harap boleh hubungi saya 019-9764207 / emel bisnes910@gmail.com.terima kasih😀

Unknown said...

salam...saya tinggal di Beluran,Sabah dgn berkelulusan Executive Diploma Plantation Management and Agribusiness.Saya berminat membuka stesen minyak Petron di tanah saya tapi masalahnya kekurangan modal.Utk makluman tuan,tanah tersebut mempunyai status tanah bergeran NT dan terletak dekat jalan raya strategik.Tanah ini juga kawasan tanah rata.Kemudahan asas di tanah saya mempunyai saliran air(jabatan air),elektrik,yang berdekatan balai polis serta balai bomba yg sedang dalam pembinaan di pekan kawasan daerah Beluran.Jika syarikat Petron ingin berminat ingin membina stesen minyak,sila hubungi saya di whats app 011-25271729 atau email saya di philipbolokon71@gmail.com.

Unknown said...

Salam..sy nak jual stesen minyak caltex..termasuk semua..tanah..rumah...cuci kaki shj...area utara...boleh whatsapp sy..urgent.0175168737

Dedar said...

Email saya ttg pinjaman duit dan cara utk membuka station myk : syedafdar@gmail.com

Unknown said...

Assalamualaikum.. En kamarul.. Sya bru lepasan spm..sya bercdang dan berminat ingin melanjutkan pelajaran hingga dpt mmebuka Stesyen tersendiri.. Kerana itu sya ingin menanyakan.. Bidang aoekah yg wajib dan patut ambil dalam jurusan akan datng...

Anonymous said...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Kepada sesiapa yg berminat untuk membeli tanah yang telah berstatus tapak stesen
minyak di Daerah Kuala Muda,Bandar Sungai Petani sila hubungi saya Shahabudin (012-4716770)

Maklumat tambahan :
1. Luas tanah 1.165 ekar (50 751.8 kps)
2. Status tanah telah ditukar ke tapak stesen minyak
3. Kebenaran pihak MPSP telah disahkan
4. Lokasi tanah yg strategik di tepi jalan, mempunyai kapasiti kenderaan yg banyak di lebuh raya
5. Kawasan tanah berhampiran dgn kawasan perumahan

AZBEE ENTERPRISE said...

Menarik business ni.. sy minat, masih mencari franchise yg berbaloi. Whatapps 0196356610 (gombak)

AZBEE ENTERPRISE said...

Best topik ni. Kalau ade yg duk kt gombak boleh ngeteh (0196356610)

Adam said...

Salam Tuan, Saya nurul hidaya. Saya punya tanah 3 ekar atas nama ayah Saya. Saya berminat nak buka stesen minyak dikawasan kg saya di kemabong tenom sabah. Ini kerana tidak terdapat petrol stesen di kawasan kampung. Tanah berada di tepi jalan besar. Tapi saya tidak mempunyai modal. Jarak stesen minyak yang terdekat dalam lingkungan 35km Dari kampung saya. Boleh kah Saya minta bantuan daripada tuan bagaimana caranya.. Tuan boleh email Saya di hidayaku@yahoo.com atau WhatsApp di no 0138756685 trima kasih

Adam said...

Salam Tuan Saya berminat nak buka stesen minyak di kawasan kemabong tenom Sabah. Tanah ada 3 ekar atas nama mertua saya. Tanah terletak tepi jalan besar. Kawasan kemabong ini tidak mempunyai petrol stesen. Paling dekat dalam lingkungan 35km. Terdapat banyak sekolah dan pejabat kerajaan dikawasan kemabong. Masalahnya Saya tidak mempunyai modal. Boleh kah Tuan bantu Saya cara-caranya. Boleh email Saya di adamsyarayham@yahoo.com atau WhatsApp di no 0109330939. Trima kasih

Anonymous said...

terima kasih..amat membantu dalam kerja kursus saya

Anonymous said...

Assalamualaikum tuan kamarul.. Saya berminat hendak membuka stesen minyak di daerah saya..di tenom sabah diatas tanah saya sendiri seluas 3 ekar di tepi jalan utama.. Bagaimana langkah-langkah yang perlu saya lakukan

Anonymous said...

Mohon tuan emelkan kepada saya bagaimana untuk membuka stesen minyak Petron. adam_fathie@yahoo.com

Ayuni Homestay said...

Aslm... apa maksud tuan masuk fasa kehancuran?

Anonymous said...

Macam mana nak dapat tanah untuk buka stesen minyak? Kadang2 ada tanah terbiar, boleh buat stesen minyak tapi tak tau macam mana nak dapatkan tanah tu... sesiapa tahu cara pls email saya din3295@gmail.com
Terima kasih yg membantu. Allah membalasnya

En Muhammad said...

Bisness Stesen Minyak dah tak relevan ...lebih baik jual goreng pisang tepi jalan ..betul ke tu minta pandangan

Anonymous said...

Harap dapat mbantu.
Bagaimana cara nya mgambil alih station minyak.
Apa yg perlu d buat...bagaimana cara
Harap dapat reply..tq

Rahaimi said...

Salam. Boleh kongsi kan saya berapa beza komisyen diperolehi dealer melalui kaedah CDO dan ODO?

Anonymous said...

assalam..
sya berminat dgn bisnes stesen minyak ni..mempunyai tanah seluas 2 ekar tepi jln, tanah atas nama mertua sya..batu 7 jln keningau - tenom.
email : wan88451@gmail.com
h/p : 0128675781

Unknown said...

Saye berminat utk membuka stesen mohon tunjuk ajar dan cara-cara membuka stesen minyak tq :)

Email: ibalsmwi9@gmail.com
H/p : 01126639870

Anonymous said...

Salam tuan, saya berminta untuk mengetahui cara membuat kertas kerja untuk membuka stesen minyak petron di sarawak. Emailkan kepada silverrhymes@gmail.com hp0192333577

Anonymous said...

Kawasan saya di Kemabong Tenom Sabah belum mempunyai stesen minyak.ada pun di pekan Tenom yang jauhnya 35km dari pekan Kemabong.. saya tiada modal tp ada tanah yg mmg berada d pekan Kemabong dan Sya rasa strategik. Sapa yg berminat boleh sewa tanah..

Anonymous said...

Mati lebih baik

Unknown said...

Assalamualaikum...

nama saya fikree berumur 32tahun...saya berminat dlm topik menjadi pengusaha petrol pump xkira brand apa...disini saya ingin bertanya beberapa soalan utk menuju ke arah pengusaha petrol pump :-

1)berapakah modal minima yg diperlukan utk CODO dan DODO sehingga petrol pump beroperasi sepenuhnya?

2)berapakah keuntungan CODO dan DODO dalam kadar minima?

3)saya tiada apa2 ilmu pengetahuan dlm operasi pengusaha petrol pump,ada x mana2 kursus atau kelas yg boleh mengajar atau memberi ilmu dlm pengetahuan pengusaha petrol pump?

4)bagaimanakah hendak mendapatkan modal utk menjadi pengusaha petrol pump?

5)dimana saya boleh rujuk mengenai operasi pengusaha petrol pump?

saya berharap ada individu yg dapat membantu saya dlm mencapai cita2 saya...ape2 boleh hubungi saya ditalian 0163934978 atau tekan link utk direct wasap saya www.wasap.my/60163934978

sekian terima kasih...

AkhmaR said...

Assalamualaikum Semua..
Saya berminat untuk pengusaha petrol pump xkira brand apa. boleh beri tunjuk ajar kepada saya...nie contact number saya 010 - 8664937

Unknown said...

SME bank pinjaman 1juta ke atas

Unknown said...

Sy ingin sewa tanah berhampiran sekolah untuk setesen minyak.. 01123200722

Unknown said...

https://www.mymesra.com.my/assets/contentMS/pdf/Borang_Permohonan_Wakil_Penjual_Stesen_Minyak_PETRONAS_Offline_Version.pdf

lynch said...

Sy pun minat jgk modal ada tapak je xde

lynch said...

Sy berminat membuka stesen minyak. Cuma di mana tempat yg betul utk kursus bagi mendapatkan maklumat yg sepatutnya.

Pencinta_kucing said...

Saya Amat Berminat Dgn Stesen Minyak Sejak Berkerja 4tahun Lebih,,Adakah Tanah Berdekat Rumah Org Buleh Dijadikan Stesen Minyak,,Apakah Protokol Dan Lol Untuk M'buka Stesen Minyak,,Harap Ada Yg Sudi Berkongsi Pergalaman abdulrahman0175365037@gmail.com Terima Kasih 14/12/18

Anonymous said...

Assalamualaikum. tanah untuk dijual dia tepi highway melaka sebelah rnr 1.53ekar, rnr hanya ada petronas. boleh call saya di 0172760440

umuQhitton said...

Saya baca statement diatas semua berminat sgt nk buka stesen minyak!
Nasihat saya jika ada wang byk..buka je KFC ka..McD ka..
Sy tlh operate 32 thn stesyn minyak CODO...dulu shja 20thn dulu mmg minyak boleh dpt untung! Itu pun brgantung kpd tempt ..jln tidak boleh trlalu sibuk ..org semua hdk cepat..customer akn lari jika..sibuk! Pelik kann??
Tapi kalau hdk cuba jgk...seelok pilih brdekatan highway!
Tpi nasihatsaya...indah khabar dari rupa sahaja...
Perniagaan yg merugikan...dgn harga yg tidak menentu naik turun
Org tk faham ..ttntg perniagaan minyak.. Once u all langkah kaki ke dlm ..memyesal tiada berguna
Tekanan dri..company akn mula anda alami bila anda join mereka
Anda bukan boss tpi hanya pekerja kpd company atas anda
Segalanya akn mmbuat anda trfikir kenapalah aku ...tk dgr kata nasihat orang itu dahulu
Fikir2 kan lah

umuQhitton said...

Saya setuju 200% tuan!tuan yg paling bijak disini...

Unknown said...

Saya Dan Kenalan Saya Berhajat Nak Mebuka Beberapa Stesen Minyak Di Negeri Pahang Berapakah Kos Nak Membuka Stesen Minyak Petronas Dan Bagaimana Cara Nak Membuka Nya Minta Sahabat Sahabat Dapat Membantu Saya

Unknown said...

As slm, tolong email eg976@yahoo.com @ watsaap saya 010-4373514 bagaimana untuk memulakan perniagaan stesen minyak serta pros & cons

Unknown said...

Salam tuan..saya punya lokasi tanah luar bandar..tepi jalan dan modal pun dah ada..berminat untuk stesen petron tapi macam mana untuk mendapatkan lesen stesen minyak petron? Ada sesiapa dapat bagi info amatlah dihargai..

Unknown said...

Kalau d sabah area kinabatangan...

Anonymous said...

Kenapa sis..Citer laa detailp

dRagSter_MaLaYa said...

Tuan,
saya ada tanah tepi jalan di Rembau, Negeri Sembilan. Berhampiran hospital dan taman2 perumahan. Masalahnya tanah saya ni hanya suku ekar sahaja..kalau saya nak buat petrol pump yang mini boleh tak(tak salah saya ada petrol pump yang jumlah pump minyak yang sedikit sahaja seperti BP-AREA LINGGI NEGERI SEMBILAN) memandangkan tanah tidak cukup 1 ekar.Kalau sesiapa leh bantu whatsapp saya 0147172133 atau call saya 0172838205..atau email saya paklang6876@yahoo.com

Unknown said...

saya ada tanah di tengah2 bandar kuching, sarawak, tepi jalan, kalau ada yang nak jadi funder jv, boleh whatsapp saya 0146823881.

Unknown said...

Mak sedara sy berminat utuk membuka mini pam minyak di guar chempedak kedah ,bonggol lalang, keinginan nak buka pam minyak petron mcm mn caranya

Anonymous said...

salam, saya ada tanah tepi highway jalan laluan ke 2 daerah.Tanah nya 2 ekar .Saya berminat nak buka stesen minyak Shell,bagaimana untuk memohon dan apa syarat2 dia.

Khadijah said...

Mohon tuan emailkan kepada sy bagaimana cara untuk membuka station minyak... Serta perbandingan setiap station minyak...

Mohd Fadhil Aris said...

Mohon tuan emailkan kepada sy bagaimana cara untuk membuka station minyak... Serta perbandingan setiap station minyak...

ramizu said...

Salam saya ada tanah bendang padi berkeluasan 26000 kaki persegi..tepi jalan..tapi ada parit jps utk kemudahan saliran air kpd penanam padi..antara tanah saya dengan jalan utama.... dan saya ingat nak buat stesen jenis DODO...mohon tuan beri sedikit panduan cara untuk membuka stesen minyak..e-mail saya rambai01@gmail.com

Unknown said...

Sy ada tanah tepi h/way dekat Lenggong perak...sy cadang nk sewa kan tanah tu pd pam minyak,sebab sy tak ada modal nk bukak sendiri,sy just nk sewan kn je tanah tu...macam mana cara nye ye??

Noel said...

Salam, saya ada tanah 2 ekar di kg Apin-Apin. Modal pun ada dlm rm250k. Saya bercadang untuk membuka stesen minyak petron/petronas. Boleh bantu saya. Email tommyrych@gmail.com (0178660970). Tq

Anonymous said...

salam. saya ada tanah d perhentian plus. saya berminat untuk membuka station minyak. Boleh bantu saya@ pm saya email. irasmie22@gmail.com.

Natendo_z said...

Saya ada tanah di puncak alam, selangor , 1.5 ekar , tepi jalan utama dari kl ke kuala selangor .. saya nak jual untuk dibuat stesen minyak , mmg pesat pembangunan sekitar situ lagipun mmg orang akan lalu jlan tu... tapi tula saya nk buat stesen minyak tkde modal so nak jual laa tanah tuu, mana mana yang berkenan boleh whatsapp saya 0107184306 - eva

Anonymous said...

Saya ingin membantu masyarakat di Tanjung Dawai Merbok kuala Muda, Kawasan tersebut tiada lansung Petrol Stesyen. Boleh hubungi saya yang berminat 014 7269313

Unknown said...

Assalamualaikum, saya ada modal rm200k dan tanah satu setengah ekar di tepi jalan besar cuma gran tanah nama bersama. Blh ke saya apply utk Station minyak petron Tuan. JAZAKALLAH KHAIR

Anonymous said...

Yea. Setuju dgn anda. Saya dah berada dlm line ni hampir 35tahun. Ada 2 station. (CODO). Saya setuju dgn pendapat tuan. Jika 10 ke 15 tahun yg lepas.. Mmg perniagaan ini boleh menjamin keuntungan. Tp di akhir akhir tahun 2015.. Merupakan bencana bagi kami. Seperti kita bukan pemilik perniagaan franchise tapi lebih kepada pekerja. Hanya yg tahu sahaja. Ramai yg tanya kenapa kami kekal kerana hanya perniagaan ini yg kami mahir. Dan menunggu masa untuk di serahkan kembali kepada company sebab dah berumur. Anak pun tiada yg minat. Eloklah solt istikarah dulu.. Sbb serius saya ckp perniagaan ni dah tak seindah dulu

wankamarul701 said...

Anon 6.54 pm, terima kasih atas perkongsian anda.

Anonymous said...

Untuk membuka stesen minyak perlu ada tanah satu ekar sekurang2nya setelah ditolak 20 kaki untuk jps dan 40 kaki untuk jkr.modal agak besar..tukar syarat tanah dan caj kemajuan perlu 500k lebih kurang.build up bangunan perlu 3 juta.dari mula tukar syarat tanah hingga siap perlu masa 3 tahun baru bolih mula build up.fiki2kan.tq

zack said...

Saya berminat tetapi modal nak buka stesyen minyak tinggi... macam mana nak buat ya... ada yang boleh bagi pendapat

Unknown said...

Hi. Sape berminat nk beli stesen minyak di ampang boleh bgtau. Mcd dan mini market pon ade (sewa) Harga boleh nego.

Unknown said...

Kalau station minyak tu rugi , bagaimanakah dealer nak keluar dari business tu ?

Ada penalty yang kena bayar tak ?

veron said...

Hi.. Saya berasal dari kemabong tenom sabah.. Saya ada SERTAKAN email, mcm mana hendak membuka stesen minyak.. dervs2012@gmail.com

Unknown said...

Dok kampong kami joi minyak dalam botoi ja..

Che'cak said...

Salam Tuan, boleh dapatkan details?

azhar said...

Assalam...Sy perlukan share partner utk setup stesen minyak. Hubungi 016-7225290

Unknown said...

Helo.. Sy nak buka stesen minyak di negeri kelahiran sabah area sipitang. Anyone can help me?

Annie Sulaiman said...

Assalamualaikum Tuan WanKamarul. Topik ni masih relevan walau dah bertahun. Masih banyak je lagi stesen minyak yg baru dibuka.

Walaubagaimanapun.. kita ambil iktibar dari Pandemik Covid yang melanda dunia. Sepanjang 2 tahun pamdemik tersebut, banyak perniagaan jatuh terutama pelancongan dan yang terkait dengannya termasuk juga stesen2 minyak. Just my one cent opinion.. kalau ada tanah, modal, lokasi cantik, boleh pertimbangkan untuk buka franchise berasaskan keperluan asas seperti makanan atau keperluan harian. Boleh juga buat building dan sewakan sebagai food court. Sambil2 dapat bantu orang lain berniaga juga. Terima kasih

Edi said...

Saya berminat untuk membuka mini stesen minyak,lokasi yang sangat sesuai dan terletak diluar bandar,harap tuan dapat membantu saya

Anonymous said...

Encik kalau macam sy ada tanah untuk di sewakan kepada station mnyak macam mana caranya ye?

Anonymous said...

untuk thun ni sapa bole bantu saya ingin membuka caltex ataupun shell

Anonymous said...

Alhamdulillah berkat Ilah Tuhan
Yang maha pemberi kepada sesiapa Yang dikehendakiNya..

Anonymous said...

assalamu'alaikum tuan... adakah 30-60-150k itu adoh keuntungan bersih? atau blum tolak refill tangki minyak gaji pekerja barangan runcit DLL?