Saturday, April 6, 2013

Cuit-cuit Lim Guan Eng : Jumaat - Penghulu Segala Hari


Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Parlimen telah dibubarkan pada 3 April 2013 iaitu pada hari Rabu bertepatan dengan ulang tahun ke-4 pentadbiran Perdana Malaysia, Datuk Seri Najib  Tun Razak. Akan tetapi, suatu cerita lawak dikeluarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang iaitu Lim Guan Eng yang mengisytiharkan bahawa pembubaran dun bagi Negeri Pulau Pinang dibuat pada 5 April 2013 iaitu pada hari Jumaat. Menurut beliau, hari Jumaat dipilih kerana ia merupakan penghulu segala hari.

Betulkah hari Jumaat dipilih kerana ia merupakan penghulu segala hari? Jika kita membaca laporan www.roketkini.com iaitu lidah rasmi web DAP berbahasa Malaysia pada 3 April 2013 menyatakan bahawa Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi negeri-negeri Pakatan Rakyat termasuk Pulau Pinang akan membubarkan Dun masing-masing pada 3 dan 4 April 2013. Namun akhirnya ia dibubarkan pada 5 April 2013. Tarikh itu dipilih kerana ia jatuh pada hari Jumaat kerana hari tersebut merupakan penghulu segala hari.

Penyokong-penyokong Pas sudah tentu gembira kerana kenyataan Lim Guan Eng kerana ia menunjukkan bahawa pemimpin Dap sudah berjaya ditarbiah oleh Pas dan sudah mengenal Islam. Saya berharap anda semua tidak tertipu kerana orang-orang melayu sebenarnya suka apabila dipuja apabila orang-orang cina mengikut budaya dan agama mereka. Mujur Lim Guan Eng tidak memakai serban dan jubah apabila membuat kenyataan tersebut bersama pemimpin Pas.

Bagi saya ia hanyalah sekadar untuk meraih undi dan sokongan orang melayu sahaja. Bagi hari Khamis tidak dipilih kerana ia jatuh pada 4 April 2013 atau 4/4/2013. Ia dibaca mati/mati/2013. Umum mengetahui bahawa orang-orang cina takut kepada nombor 4 kerana ia membawa nasib malang kepada mereka. Oleh itu, pembubaran Dun dibuat pada 5 April 2013 iaitu pada hari Jumaat. Itu sahaja persepsi saya.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: