Monday, November 7, 2011

Keberkatan Masa


Jika anda seorang raja, anda mempunyai masa 24 jam sehari.

Jika anda seorang Perdana Menteri, anda mempunyai masa 24 jam sehari.

Jika anda seorang Boss @ Majikan, anda mempunyai .masa 24 jam sehari.

Jika anda seorang Pekerja, anda mempunyai masa 24 jam sehari.

Jika anda seorang Pelajar, anda tetap mempunyai masa 24 jam sehari.

Tidak kira sama ada anda seorang raja, majikan, pekerja atau seorang pelajar. Anda tetap mempunyai masa 24 jam sehari. Anda haru ingat bahawa masa tidak dapat disimpan. Masa tidak boleh disimpan seperti mana anda menyimpan wang. Masa tidak dapat simpan seperti mana anda menyimpan emas di kaunter-kaunter bank terpilih. Tidak kira siapa anda, masa tidak dapat disimpan. Ia tetap berlalu jua.

Bagaimanakah kita memanfaatkan masa dalam kehidupan kita seharian? Adakah kita mengisi masa lapang kita dengan melakukan aktiviti yang tidak berfaedah seperti berikut:

a. Menghabiskan masa lapang dengan melepak di Kota Raya.

b. Menghabiskan masa anda dengan menonton movie-movie di panggung wayang atau di hadapan laktop.

c. Menghabiskan masa anda dengan dating bersama girlfriend atau boyfriend anda walaupun anda tidak boleh menjamin dia adalah pasangan anda yang kekal sama ada di dunia atau di akhirat.

d. Menghabiskan masa anda dengan sembang kosong dengan rakan-rakan anda.

e. Menghabiskan masa anda dengan perkara tidak berfaedah dengan laman sosial seperti facebook, twitter, tagged dan sebagainya.

Adakah anda memanfaatkan masa anda dengan perkara-perkara berikut:

a. Memanfaatkan masa anda dengan bacaan buku-buku ilmiah yang boleh menambah ilmu anda.

b. Memanfaatkan masa dengan menyiapkan kerja-kerja pejabat yang tertangguh disebabkan oleh perkara-perkara lain seperti mesyuarat atau perkara-perkara urgent yang lain.

c. Memanfaatkan masa anda dengan menghadiri kelas di hujung minggu kerana anda melanjutkan pelajaran untuk peringkat seterusnya.

d. Memanfaatkan masa anda untuk menjana pendapatan tambahan anda seperti berniaga dan sebagainya.

e. Memanfaatkan masa anda dengan melakukan aktiviti ibadah yang lain seperti membaca al-Quran, melaksanakan solat-solat sunat dan sebagainya.

Jika kita menganalisa daripada aktiviti-aktiviti di atas, anda tergolong di dalam kumpulan mana? Adakah anda memanfaatkan masa anda dengan perkara-perkara yang berfaedah? Adakah anda menghabiskan masa    anda dengan perkara-perkara tidak berfaedah?

Sekiranya anda banyak memanfaatkan masa anda dengan perkara-perkara yang berfaedah, tahniah kepada anda kerana anda tergolong dalam orang yang mendapat keberkatan masa. Orang yang mendapat keberkatan masa ialah orang yang pandai memanfaatkan masa lapangnya dengan perkara-perkara yang berfaedah yang membawa kebaikan sama ada di dunia dan di akhirat.

Malang sekali sekiranya anda tidak tergolong dalam kumpulan orang yang tidak mendapat keberkatan masa kerana menghabiskan masa anda dengan perkara-perkara yang tidak memberi manfaat. Oleh itu, berubahlah mulai saat sekarang. Muhasabah diri anda untuk memperbaiki diri anda. Bak kata Imam Hassan al-Banna ," Ingatlah, kewajipan anda adalah lebih banyak daripada waktu yang ada."

Wallhua'lam.

Sekian, terima kasih.


No comments: