Thursday, November 7, 2019

Keterujaan Saya dengan Pelaburan Emas Kembali Semula


Jongkong Emas Poh Kong 10 gram.

Kali pertama saya membeli emas jongkong ialah pada tahun 2016. Ketika itu, saya membeli emas jongkong Poh Kong seberat 10 gram dengan harga RM1660 atau jatuh RM166 segram. Saya beli emas jongkong ketika ini pun sekadar ikut-ikutan kerana pembacaan saya dalam internet mengenai pelaburan emas.

Selepas membeli emas jongkong ini, saya terasa menyesal. Rugi pun ada. Bukan apa. Lepas beli terus simpan dalam laci. Orang kata duduk ‘sekun’ dalam laci. Saya tidak lagi membeli emas ketika itu. Saya beranggapan ini kali pertama dan kali terakhir saya membeli emas jongkong. Ada baiknya saya menyimpan duit saya dalam akaun pelaburan. Rasa rugi pun ada selepas membeli emas jongkong ini. Tambahan pula promoter kedai emas tersebut memberitahu kepada saya bahawa pelaburan emas mengambil masa 2-3 tahun dan bukannya 2-3 bulan.

Namun, setelah tiga tahun berlaku, rasa menyesal ini telah bertukar berasa untung membeli emas. Baru-baru ini (Oktober 2019) saya sengaja ke kedai emas Poh Kong dan buat-buat tanya harga emas semasa. Terkezut I apabila promoter kedai emas itu memberitahu kepada saya bahawa harga semasa emas jongkong sekarang ialah RM263 segram! Ini bermakna harga emas telah naik hampir RM100 segram dalam masa 3 tahun! 

Dengan kata lain, emas yang saya beli RM1660 dahulu telah berharga RM2630 sekarang! Manakala harga belian emas (spread) ialah sekitar RM185 segram. Kiranya saya masih boleh membuat untung jika saya menjual emas ini yang dibeli 3 tahun yang lalu. 

Kita sukar untuk menyimpan emas kerana sejak dari kecil lagi dan apatah lagi masyarakat kita menggunakan wang dalam urusan jual beli seharian dan bukannya wang sunnah ini. Sudah tentu agak sukar bagi diri kita untuk menyimpan emas. Kadang-kadang terlintas juga dalam hati ‘buat membazir aje membeli emas’.

Keterujaan saya untuk menyimpan emas kini bermula semula. Saya tahu di luar sana sudah ada yang kaya-raya dengan emas. Satu lagi yang saya suka harta pusaka sepanjang zaman ini ialah emosi kita akan susah untuk membazir apabila menyimpan emas. Sebenarnya, terdapat perbezaan besar antara emas dan duit. Nikmat emas apabila kita menyimpannya manakala nikmat duit ialah apabila kita membelanjakannya.

Apakah pilihan anda?

Wallhua’lam.

No comments: