Monday, October 28, 2019

Selesai Membuat Candidature Defence (CD) Untuk Ijazah Sarjana Sejarah Malaysia


Pembentangan Seminar Masyarakat dan Kebudayaan Malaysia (MKM)

Alhamdullilah, saya telah selesai membuat Candidature Defence (CD) (atau viva) untuk Ijazah Sarjana Sejarah Malaysia di Universiti Malaya pada 18 September 2019 yang lepas. Dan dengan ini secara tidak rasminya, saya telah selesai memenuhi syarat-syarat untuk memperolehi Ijazah Sarjana Sejarah Malaysia di Universiti Malaya setelah berhempas-pulas sejak September 2017 yang lalu.

Kiranya saya mengambil masa 5 semester jugalah untuk menghabiskan master sejarah Malaysia ini. Itu pun dah kira cepat sebab saya membuat viva pada awal semester ini (semester 5). Paling cepat kursus ini orang habiskan ialah selama 3 semester. Dan paling lama ialah tak habis-habis kerana had untuk menghabiskan master ini ialah selama 10 semester atau 5 tahun sahaja (termasuk kelas 1 tahun atau 2 semester) dan akhirnya tempoh pencalonan master ditamatkan begitu sahaja.

Memang diakui bahawa ramai yang sangkut atau kantoi membuat master sejarah malaysia ini kerana tidak dapat menyiapkan tesis dalam tempoh selama 8 semester yang diberikan. Sebenarnya, jika ingin membuat tesis kita perlu mengetahui sumber apa yang mudah untuk dicari ataupun orang masih belum gunakan. Perkara ini kita boleh buat dengan membuat penyelidikan di Arkib Negara dan bandingkan kertas-kertas kerja atau kajian orang yang telah buat. Saya yakin masih banyak bidang belum orang terokai dan disiplin ilmu sejarah ini adalah amat-amat luas untuk dibuat kajian. 

Berbalik kepada tadi iaitu bagaimana untuk menghabiskan master sejarah malaysia ini dalam tempoh 3 semester. Caranya mudah sahaja iaitu anda perlu mulakan kajian tesis anda sejak semester pertama lagi. Memang diakui cara ini adalah sukar untuk dilakukan kerana ditambah lagi dengan assignment kelas yang pensyarah berikan. Jika anda membuat master ini secara full time, saya percaya anda boleh siapkan dalam masa 3 semester. 

Kepada Anda yang masih berminat untuk mengambil master sejarah malaysia di Universiti Malaya ini, cepat-cepatlah mendaftar di universiti ini secara online. Kemasukannya adalah terbuka kepada sesiapa sahaja walaupun ijazah pertama anda ialah bukan bidang sejarah malah ijazah pertama dalam bidang sains sekalipun macam saya boleh menyambung master sejarah ini di Universiti Malaya. Gunakan peluang sementara masih ada untuk menyambung pelajaran anda.

Wallhua’lam.

No comments: