Wednesday, November 20, 2019

Memahami Warna CMYK dan RGB


Dalam bidang penerbitan dan percetakan, penggunaan jenis warna merupakan asas terpenting. Ada dua jenis warna yang perlu kita ketahui iaitu CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, and Key (Hitam)) dan RGB (Red, Green, dan Blue). 

Dalam membuat setting penggunaan warna ini khususnya adalam Adobe Illustrator, kita perlu mengetahui terlebih dahulu apakah tujuan kita membuat sesuatu grafik. Adakah untuk percetakan ataupun untuk media elektronik seperti billboard, facebook, website, dan sebagainya?

Kita tidak boleh menggunakan warga RGB untuk menghasilkan grafik jika grafik ini adalah untuk dicetak kerana mesin pencetak tidak boleh mencetak banyak warna. Jika tidak, hasil cetakan kita adalah tidak sama dengan apa yang kita design dalam komputer. Oleh itu, warna yang sesuai untuk percetakan adalah CMYK. 

Untuk pengetahuan anda, kombinasi warna CMYK ini adalah lebih rendah berbanding dengan RGB kerana RGB boleh menghasilkan 16 juta warna! Oleh itu, tidak hairanlah warna RGB digunakan untuk menghasilkan media elektronik untuk tatapan umum.

Wallhua'lam.

1 comment:

ASTraveller said...

Salam singgah dan follow :)