Ledakan teknologi media sosial pada hari ini
menyebabkan ramai orang boleh sahaja duduk di rumah untuk membuat wang. Mereka
boleh publish sahaja produk-produk atau barangan mereka dalam blog, Facebook,
Twitter, Instagram, dan sebagainya untuk dijual kepada orang ramai.
Malah, produk-produk yang disiarkan dalam blog
atau laman sosial ini boleh bekerja 24 jam untuk para penjual barangan ini atau
lebih tepatnya kepada internet marketer (IM) ini. Apabila pembeli bersetuju,
mereka boleh sahaja membuat pembayaran secara online sahaja sebelum barangan
yang dipesan dipos ke rumah mereka.
Apa yang lebih menarik ialah gambar produk-produk
yang dijual ini didesign dengan lebih menarik untuk menarik perhatian orang
ramai. Lebih-lebih lagi untuk pakaian, peralatan, dan sebagainya.
Wujudkan Pemasaran Aktif atau Pasif?
Jika dalam kewangan, ada dua jenis pendapatan iaitu
pendapatan aktif dan pasif. Pendapatan pasif ialah kita perlu bekerja untuk
mendapat wang manakala pendapatan pasif ialah wang ang bekerja untuk kita.
Begitu juga dengan pemasaran online dan offline.
Di mana pemasaran online kita hanya bergantung 100 peratus kepada internet
dalam memasarkan produk kita. Internet akan bekerja 24 jam untuk kita.
Berlainan dengan pemasaran offline, di mana kita perlu mencari pelanggan. Jika
kita tidak mencari pelanggan, alamatnya susahlah untuk mendapat income daripada
jualan yang dibuat.
Namun, bagaimana pula dengan kewujudan pegawai
pemasaran (pemasaran offline) khususnya kerjaya untuk memasarkan produk-produk
syarikat sebelum pemasaran online diperkenalkan seperti hari ini?
Berbaloikah atau bolehkah sesebuah syarikat itu
terus sustain dalam memasarkan produk barangan mereka jika hanya bergantung
kepada pemasaran online sahaja tanpa ada kakitangan yang turun ke lapangan
untuk mencari pelanggan atau prospek baru?
Ambil contoh sahaja bank, di mana pegawai
pemasaran mereka perlu mengeluarkan pinjaman sebanyak RM2 juta sebulan. Adakah
ini boleh dilakukan hanya melalui pemasaran laman-laman sosial sahaja? Sudah
tentu tidak! Cara ini hanya mempercepatkan anda untuk bersara lebih awal daripada
bank.
Ini juga menyebabkan sesebuah syarikat pun boleh
bungkus! Pendek kata, sesebuah syarikat itu perlu ada pegawai pemasarannya
sendiri untuk memasarkan produk-produknya.
Teringat saya sebuah kedai kain dan juga
menyediakan perkhidmatan fotostat yang akhirnya ditutup walaupun kedainya agak
besar? Kenapa ia boleh tutup? Tidak lain dan tidak bukan adalah kerana ianya
tidak mobile atau tidak bergerak untuk memasarkan kain-kainnya di tempat-tempat
lain seperti pasar malam dan sebagainya. Ini menunjukkan bahawa walaupun kita
mempunyai premis kedai, kita juga perlu mencari pelanggan untuk memasarkan
barangan kita.
Kelebihan dengan membuat pemasaran offline ialah
ianya dapat membina hubungan interpersonal antara pelanggan dan pembeli di mana
mereka ini akan mengenali saling mengenali antara satu sama lain. Bahkan ia
juga menjadi agen promosi barangan kita kepada orang lain setelah mereka
menggunakan produk atau servis kita.
Sama dengan pendapatan aktif dan pasif di mana
kita perlu mencari pendapat aktif dahulu sebelum menjana pendapatan pasif. Sebelum
kita memasarkan secara online dahulu mengenai produk kita, kita perlu
memasarkan dahulu produk kita melalui pemasaran offline dengan memperkenalkan
produk-produk kita kepada kenalan-kenalan terdekat atau pelanggan-pelanggan
yang baru dikenali. Kelak, mereka pula akan mencari kita.
Pendek kata, pegawai pemasaran atau pemasaran
offline masih relevan pada hari ini walaupun teknologi sedang berkembang pesat
dengan penggunaan laman-laman sosial pada ini.
Wallhua’lam.
http://wankamarul701.blogspot.com
No comments:
Post a Comment