Tuesday, December 16, 2014

Internet Marketer vs Pegawai Pemasaran : Adakah Pegawai Pemasaran Sudah Tidak Relevan pada Hari Ini?



Ledakan teknologi media sosial pada hari ini menyebabkan ramai orang boleh sahaja duduk di rumah untuk membuat wang. Mereka boleh publish sahaja produk-produk atau barangan mereka dalam blog, Facebook, Twitter, Instagram, dan sebagainya untuk dijual kepada orang ramai.

Malah, produk-produk yang disiarkan dalam blog atau laman sosial ini boleh bekerja 24 jam untuk para penjual barangan ini atau lebih tepatnya kepada internet marketer (IM) ini. Apabila pembeli bersetuju, mereka boleh sahaja membuat pembayaran secara online sahaja sebelum barangan yang dipesan dipos ke rumah mereka.

Apa yang lebih menarik ialah gambar produk-produk yang dijual ini didesign dengan lebih menarik untuk menarik perhatian orang ramai. Lebih-lebih lagi untuk pakaian, peralatan, dan sebagainya.  

Wujudkan Pemasaran Aktif atau Pasif?

Jika dalam kewangan, ada dua jenis pendapatan iaitu pendapatan aktif dan pasif. Pendapatan pasif ialah kita perlu bekerja untuk mendapat wang manakala pendapatan pasif ialah wang ang bekerja untuk kita.

Begitu juga dengan pemasaran online dan offline. Di mana pemasaran online kita hanya bergantung 100 peratus kepada internet dalam memasarkan produk kita. Internet akan bekerja 24 jam untuk kita. Berlainan dengan pemasaran offline, di mana kita perlu mencari pelanggan. Jika kita tidak mencari pelanggan, alamatnya susahlah untuk mendapat income daripada jualan yang dibuat.

Namun, bagaimana pula dengan kewujudan pegawai pemasaran (pemasaran offline) khususnya kerjaya untuk memasarkan produk-produk syarikat sebelum pemasaran online diperkenalkan seperti hari ini?

Berbaloikah atau bolehkah sesebuah syarikat itu terus sustain dalam memasarkan produk barangan mereka jika hanya bergantung kepada pemasaran online sahaja tanpa ada kakitangan yang turun ke lapangan untuk mencari pelanggan atau prospek baru?

Ambil contoh sahaja bank, di mana pegawai pemasaran mereka perlu mengeluarkan pinjaman sebanyak RM2 juta sebulan. Adakah ini boleh dilakukan hanya melalui pemasaran laman-laman sosial sahaja? Sudah tentu tidak! Cara ini hanya mempercepatkan anda untuk bersara lebih awal daripada bank.

Ini juga menyebabkan sesebuah syarikat pun boleh bungkus! Pendek kata, sesebuah syarikat itu perlu ada pegawai pemasarannya sendiri untuk memasarkan produk-produknya.

Teringat saya sebuah kedai kain dan juga menyediakan perkhidmatan fotostat yang akhirnya ditutup walaupun kedainya agak besar? Kenapa ia boleh tutup? Tidak lain dan tidak bukan adalah kerana ianya tidak mobile atau tidak bergerak untuk memasarkan kain-kainnya di tempat-tempat lain seperti pasar malam dan sebagainya. Ini menunjukkan bahawa walaupun kita mempunyai premis kedai, kita juga perlu mencari pelanggan untuk memasarkan barangan kita.

Kelebihan dengan membuat pemasaran offline ialah ianya dapat membina hubungan interpersonal antara pelanggan dan pembeli di mana mereka ini akan mengenali saling mengenali antara satu sama lain. Bahkan ia juga menjadi agen promosi barangan kita kepada orang lain setelah mereka menggunakan produk atau servis kita.

Sama dengan pendapatan aktif dan pasif di mana kita perlu mencari pendapat aktif dahulu sebelum menjana pendapatan pasif. Sebelum kita memasarkan secara online dahulu mengenai produk kita, kita perlu memasarkan dahulu produk kita melalui pemasaran offline dengan memperkenalkan produk-produk kita kepada kenalan-kenalan terdekat atau pelanggan-pelanggan yang baru dikenali. Kelak, mereka pula akan mencari kita.

Pendek kata, pegawai pemasaran atau pemasaran offline masih relevan pada hari ini walaupun teknologi sedang berkembang pesat dengan penggunaan laman-laman sosial pada ini.

Wallhua’lam.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: