Friday, June 1, 2012

Dengki : Sifat Buruk Orang Melayu


Kata orang kalau orang cina kalau tidak menipu memang tidak sah.

Kata orang kalau orang india kalau tidak mabuk memang tidak sah.

Kata orang kalau orang melayu kalau tidak dengki memang tidak sah.

Pada kali ini saya ingin menyebut mengenai sifat buruk orang melayu iaitu sifat hasad dengki yang menjadi sifat buruk orang melayu. Saya ingin berkongsi cerita mengenai perkara yang terjadi ke atas waris saya yang memulakan perniagaan kedai runcit. Saya masih ingat lagi apabila beliau membuat kenduri doa selamat sewaktu mula-mula ingin membuka kedai runcitnya di Dungun dan saya menghadiri kenduri tersebut. Kedai runcit tersebut bukanlah sekampung dengan saya tetapi hanya kampung bersebelahan.

Tidak lama selepas kedai tersebut mula dibuka, jiran sekampung dengan saya pergi membeli ke kedai tersebut dan jiran saya mendapati kedai runcit beliau tertutup. Selang beberapa hari kemudian, jiran saya berjumpa dengan tuan kedai tersebut (waris saya) dan mengatakan bahawa kedainya tutup. Sebaliknya, waris saya menyatakan bahawa beliau nampak jiran saya turun dari van dan melambai-lambai tangan ke arah jiran saya tersebut dan dia seolah-olah tidak nampak orang melambai tangan ke arahnya

Aneh tetapi benar. Selepas itu, mereka bertanya kepada seorang ustaz. Ustaz tersebut menyatakan bahawa ada orang yang menanam abu kubur cina di hadapan kedai tersebut dan sebab itu perkara tersebut terjadi. 

Inilah sikap hasad dengki orang melayu yang buruk lagi hina. Jika kita saling dengki-mendengki antara satu sama lain sampai bila kita boleh maju dalam bidang ekonomi? Fikir-fikirkanlah.

Sekian, terima kasih.

Wan Kamarul Ariffin bin Wan Ahmad

2 comments:

Ryan Repai said...

Melayu ni dah la bodoh, sombong yg xleh blah tu... ade hrta lebih skit, mnunjuk njuk..batak nak mampos.. mane la org x dengki...tapi aq xde la dengki sampai nak merosakkan orang lain... spesies mlayu ni xleh tngok kita lebih skit..tapi mcm aq ckp td la.. yg dpt hrta lebih ni pon suke sombong berlagak..

Anonymous said...

Dan akalu mengutk .... rapat