Thursday, June 28, 2012

Solat Itikharah Petunjuk bagi Orang yang Beriman


Solat istikharah adalah petunjuk bagi orang-orang yang beriman. Kita dianjurkan untuk melakukan Solat Sunat Istikharah sekiranya dilema terhadap sesuatu perkara yang ingin dilakukan atau dihajati sama ada ianya membawa kebaikan mahupun keburukan ke atas diri kita, bersesuaian atau bertentangan dengan diri kita. Mungkin dalam hidup ini kita kadang-kadang diberi dua pilihan untuk melakukan sesuatu dan kita kadang-kadang silap membuat keputusan tersebut. Oleh itu, kita seharusnya memohon kepada Yang Maha Esa supaya kita dapat membuat keputusan yang betul. Sesungguhnya Allah s.w.t tidak berlaku zalim kepada hambaNya yang memohon petunjuk daripadaNya.

Petunjuk  Solat Istikharah ini boleh didapati secara mimpi ataupun melalui gerak hati kita. Saya ada seorang rakan yang menceritakan bahawa dia membuat istikharah sama ada untuk menghantarnya lepasan SPM sama ada melanjutkan pelajaran diploma atau matrikulasi selama 1 tahun. Setelah dia membuat solat istikharah dia bermimpi nampak sebatang pokok kelapa di tengah sawah padi yang luas. Ini seolah-olah mimpi ini ingin memberi tunjuk kepada beliau supaya menghantar anaknya menyambung pelajaran di matrikulasi yang mengambil masa 1 tahun. Sekiranya kita tidak mendapat petunjuk daripada mimpin, petunjuk itu akan datang dalam bentuk lintasan hati. Hati kita akan lebih berat dan tenang kepada satu antara pilihan yang kita ingin buat.

Kita usah bimbang sekiranya orang mempertikai keputusan kita yang telah dibuat sekiranya keputusan tersebut dibuat selepas kita melakukan solat istikharah. Yakinlah bahawa keputusan yang kita buat tersebut adalah betul yang mendapat petunjuk daripada Tuhan.

Adalah peringatan buat kita semua supaya tidak melawan petunjuk yang telah kita dapati setelah menunaikan solat istikharah. Ini kerana ia akan membawa natijah yang buruk kepada kita dan saya pernah mengalaminya. Ketika itu, saya mendapat tawaran yang banyak untuk menjalani latihan praktikal ketika masih menuntut di universiti. Hati saya lebih berat kepada untuk menjalani latihan praktikal di KWSP di Kuala Terengganu. Tetapi akhirnya saya membuat keputusan untuk menjalani latihan praktikal di UiTM Dungun kerana ia berdekatan dengan rumah saya di kampung. Malang sekali bagi saya. Saya mendapat tempat kakitangan di mana kakitangannya tidak pandai menghormati orang. Penyelia pun selalu perasaan dia bagus. Sehingga sekarang, saya tidak pernah melawat tempat praktikal tersebut setelah tamat membuat latihan di sana sejak tahun 2006. Saya ingin mengajar kakitangan di sana supaya jangan perasan kita ingin bagus sangat dan perlu pandai menghormati tetamu.

Apa pun yang hendak diperkatakan di sini ialah kita perlu membuat Solat Istikharah apabila berada dalam persimpangan. Sekiranya kita tidak melakukan solat ini, ia juga akan memberi natijah yang buruk kepada kita sekiranya kita silap membuat keputusan. Jika sudah mendapat keputusan, janganlah cuba ‘melawan’ keputusan tersebut. Lakukan Solat Istikharah untuk mendapat petunjuk Ilahi. InsyaAllah, hidup akan sentiasa selamat dan tenang.

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: