Saturday, October 30, 2010

ASN

Assalamualaikum w.b.t. dan salam sejahtera,

1. Mudah-mudahan Tuan dan Puan sentiasa dilimpahi rezeki yang diberkati olehNya. Semoga Tuan dan Puan sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera hendakNya.
.
2. Pada kali ini, saya akan membincangkan mengenai Amanah Saham Nasional (ASN). Anda boleh melayari artikel terdahulu jika ingin mengetahui mengenai Amanah Saham Bumiputera (ASB). ASN merupakan pelaburan yang berisiko sederhana berbanding dengan ASB. Ini adalah kerana nilai sahamnya adalah sentiasa naik dan turun dan anda perlu sentiasa peka dengan perubahan semasa dan kadang-kadang keuntungannya melebihi ASB. Berbanding dengan ASB, ianya tiada risiko dan anda menerima dividen tahunan yang tetap antara 7-8% setahun. Daripada sumber laman web ASN, didapati kadar pulangan pada tahun 2009 ialah 43.41% , 2008 adalah negatif 34.04% (RUGI) dan 2007 ialah 28.03%.
.
3. Kenalan saya, Hafiz Khalili ingin menceburi pelaburan Forex dan nasihat saya ialah "Itu adalah pelaburan untuk profesional sepenuh masa dan berapa kerugian yang anda ingin tanggung untuk menceburi bidang ini?..." Saya menasihatkan agar beliau menceburi pelaburan ASN ini.
.
4. Apakah anda faham tentang pelaburan ASN ini?
Baiklah, saya terangkan. Contohnya, harga saham semasa ASN adalah RM0.08 sen dan anda ingin melabur dengan wang RM2000.00. Ini bermakna anda boleh membeli saham sebanyak 25,000 unit (RM2000/RM0.08)=25,000 unit. Sekiranya harga saham naik RM0.02 sen seunit, ini bermakna keuntunganyang anda perolehi ialah 25,000 unit x RM0.02 = RM500.00 (Tidak termasuk caj jualan). Hebat bukan? Namun, anda perlu peka kepada perubahan semasa bagi mengelak kerugian dalam menceburi pelaburan ini.
.
5. Saya bercadang untuk melabur dalam ASN pada masa hadapan. Saya bercadang untuk menggunakan keuntungan yang diperolehi melalui pelaburan ini untuk membayar benda yang semakin susut nilainya iaitu kereta. Anda bolehlah menikmati keuntungan ASN ini sama ada ingin membeli banglow ataupun membuat downpayment bagi membeli kereta yang lebih besar. Terpulang kepada anda sendiri.
.
6. Rancang kewangan anda, biar wang menghasilkan pulangan wang untuk anda.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: