Wednesday, October 27, 2010

Duit susah hendak dicari..Hilang tanpa disedari..

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,

Semoga Tuan dan Puan sentiasa dirahmati oleh Allah selalu. Semoga Tuan dan Puan sentiasa dikurniakan kemurahan rezeki olehNya selalu.
.
"Duit susah hendak dicari, hilang tanpa disedari". Itulah ungkapan spontan yang diucapkan oleh rakan saya, Hafiz Khalili semasa berbual mengenai hal kewangan di kedai makan. Sehari selepas duit gaji diterima setiap bulan, duit pendapatan kita digunakan untuk membayar hutang-hutang kita.
.
Mengapa kita perlu bersusah-payah memperkayakan orang lain terlebih dahulu selepas kita penat bekerja setiap bulan? Mengapa kita tidak boleh memperkayakan diri kita sendiri? Ini adalah kerana kita gagal mencipta SEBAB supaya orang lain membayar duit mereka kepada kita sendiri. Kenal potensi diri anda, gilap dan garapkan dan cipta peluang untuk diri anda sendiri.
.
Sebagai pekerja makan gaji, kita perlu mencipta pendapatan alternatif iaitu sekurang-kurangnya 2 sumber pendapatan alternatif bagi menambah pendapatan anda. Anda boleh berniaga separuh masa ataupun anda boleh menjana pendapatan pasif seperti menulis buku, menyertai MLM, menjadi agen takaful dan sebagainya.
.
Diharap kita boleh mengenali potensi diri masing-masing sekiranya ingin berniaga dan mencari peluang keemasan untuk diri anda. Jana pendapatan alternatif anda bagi mencapai tahap kebebasan kewangan anda secepat mungkin.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: