Sunday, November 13, 2011

Tanda Rezeki Diberkati

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Sudah menjadi kewajipan kepada setiap hamba Allah s.w.t. di muka bumi ini untuk menjadi rezeki yang halal. Tanggungjawab mencari rezeki yang halal adalah kewajipan yang kedua selepas menunaikan ibadat fardhu kepada setiap mukmin. Ini  tentera di dalam hadis Rasullullah s.a.w. iaitu: 

"Sesungguhnya bekerja mencari yang halal itu merupakan kewajipan setelah ibada fardhu." Riwayat Baihaqi

Apa yang lebih penting, kita perlu memastikan rezeki yang kita perolehi itu memperolehi keberkatan. Tidak kira seseorang itu mempunyai pendapatan kecil ataupun besar, ia perlu memastikan bahawa rezekinya itu memperolehi keberkatan.

Apakah yang dimaksudkan rezeki sebenarnya?

Menurut Prof. Dr. M. Mutawalli  asy-Sya'rawi, apa yang dinamakan rezeki ialah apa yang dapat dimanfaatkan manusia, halal, ataupun haram, baik mahupun buruk. Semua yang tidak anda manfaatkan, meskipun anda memilikinya, ia bukan rezeki anda. Kita sebagai umat Islam perlu sentiasa mencari jalan rezeki dan memilih rezeki halal dan baik sahaja. Segala bentuk rezeki yang haram dan buruk, kita perlu berani dan tegas untuk menolaknya.

Menurut beliau lagi, rezeki itu terbahagi kepada 2 iaitu harta dan bukan harta selagi mana ia masih memberi manfaat kepada kita. Dalam perkara ini ada manfaat fizikal dan manfaat nilai. Manfaat fizikal boleh berupa manfaat dari benda atau wang yang kita miliki. Sedangkan  manfaat nilai boleh berupa manfaat dari iman, kesihatan, bakat, atau juga kesempatan yang kita miliki.

Apakah tanda-tanda rezeki itu mendapat keberkatan dari-Nya?

Sebagaimana yang saya sebut ini, apa yang penting ialah kita perlu memastikan rezeki kita mendapat keberkatan.Terdapat tanda-tanda sekiranya rezeki yang kita perolehi itu adalah berkat. Rezeki yang berkat adalah rezeki yang mententeramkan jiwa, yang menjadikan kita bahagia, yang semakin meningkatkan rasa syukur, dan yang menjadikan kita semakin suka dan giat dalam beribadah.

Perumpamaannya ialah si A dan si B. kedua-duanya mempunyai pendapatan yang sama iaitu RM700 sebulan. Akan tetapi, si A lebih merasa bahagia dengan adanya wang itu. Dia amat bersyukur dengan rezeki itu. Sebaliknya, berlawanan pula dengan si B. Dia merasakan masih amat kurang dengan wang itu sehinggakan dia tidak merasa bahagia dengan wang itu. Ini bermakna si A ternyata lebih merasakan nikmat jika dibandingkan dengan si B meski pun dia mempunyai pendapatan yang sama setiap bulan. Itulah dinamakan keberkata rezeki.

Bagaimana dengan rezeki kita perolehi? Tepuk dada, tanya hati.

Pasktikan rezeki yang kita perolehi setiap bulan atau setiap hari bagi mereka yang bekerja sendiri mendapat keberkatan. Bukannya ribuan ringgit yang ingin dicari. Tetapi keberkatan rezeki yang dicari.Wallahua'lam.

Sekian, terima kasih.

Sumber.

1. Akhmad Muhaimin Azzet, 2011, KS? Siapa Takut! al-Hidayah House of Publishers Sdn. Bhd.


2 comments:

Anonymous said...

aRTIKEL YANG BAIK...

Anonymous said...

Sangat bagus artikel in...Leman Junior