Thursday, February 1, 2024

The Guardian Membuat Fitnah ke atas Mesir

Setelah Perang Hamas – Israel berlarutan selama lebih 100 hari, terdapat 3 negara iaitu Turki, Perancis, dan Itali telah menghantar hospital bergerak dalam bentuk kapal di perairan Mesir untuk membantu penduduk Gaza mendapatkan rawatan kesihatan.

Malangnya, wartawan The Guardian membuat berita palsu kononnya pihak berkuasa Mesir menjual permit atau pasport untuk memasuki negara itu dengan harga antara USD 6,000 – USD 10,000 kepada penduduk Gaza.

Jika kita memahami sempadan antara pintu masuk Mesir dan di sebelah selatan Gaza, terdapat 2 pintu masuk utama iaitu di sebelah Mesir yang dikenali sebagai Rafah dan di sebelah selatan Gaza yang dikenali sebagai Karem Abu Salem.


Pintu sempadan di sebelah selatan Gaza iaitu Karem Abu Salem dikawal penuh oleh pihak Israel dan bukannya oleh pihak berkuasa Palestin. Orang-orang Palestin yang ingin memasuki Mesir perlu melalui pintu masuk Karem Abu Salem yang dikawal penuh oleh Israel.

Apa yang berlaku sebenarnya pihak berkuasa Israel meminta rasuah daripada penduduk Palestin jika mereka ingin mendapatkan permit bagi memasuki Mesir sama ada ingin mendapatkan rawatan kesihatan ataupun ada orang di sebelah Mesir yang ingin menerima kehadiran mereka.

The Guardian pula yang membuat fitnah bahawa Mesir yang meminta rasuah daripada penduduk Palestin walhal sebenarnya yang berlaku ianya berlaku di sebelah pintu masuk Karem Abu Salem di mana pihak Israel meminta rasuah daripada penduduk Palestin antara USD 6,000 – USD 10,000.

Malangnya penduduk Palestin kerana kedaulatan negara mereka dikawal penuh oleh penjajah Israel kerana pintu masuk negara mereka sendiri di kawal oleh orang lain. Media barat pula sibuk mencari poin untuk memburuk-burukkan negara Mesir.

Wallhua’lam.             

https://wankamarul701.blogspot.com

No comments: