Tuesday, February 27, 2024

Kesan Pemansuhan UPSR dan PT 3 – Industri Tuisyen Terkesan?

 

Tidak dinafikan sistem pendidikan kita di Malaysia pada hari ini memberi peluang kepada sesetengah golongan masyarakat untuk menjana pendapatan seperti membuka pusat tuisyen atau mengajar pelajar secara perseorangan (Home Tuition). Begitu juga syarikat-syarikat penerbitan buku rujukan mengutip keuntungan yang berlipat-kali ganda selagi mana di mana sistem pendidikan di Malaysia mengamalkan sistem peperiksaan di kalangan pelajar sama ada di peringkat rendah mahupun menengah.

Namun, zaman telah berubah. Jika dahulu terdapat 4 peperiksaan awam iaitu UPSR, PT 3, SPM dan STPM. Namun pada hari ini hanya peperiksaan SPM dan STPM sahaja yang tinggal. Pemansuhan peperiksaan UPSR dan PT 3 secara tidak langsung memberi kesan kepada pengusaha-pengusaha pusat tuisyen yang mencari punca pendapatan daripada industri ini.

Tadi saya berkesempatan untuk menemui seorang pengusaha pusat tuisyen. Beliau menceritakan bahawa selepas pemansuhan peperiksaan UPSR dan PT 3, ibu bapa kurang atau tidak lagi untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen selepas waktu persekolahan bagi peringkat darjah 6 ataupun tingkatan 3. Jika ada pun ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen, itu adalah disebabkan anak-anak ini langsung tiada progress sewaktu pembelajaran di kelas waktu persekolahan. Ternyata ibu bapa hanya sanggup menghantar anak mereka ke pusat tuisyen jika hanya ada peperiksaan awam sahaja. 

Oleh itu, beliau hanya memberi tumpuan untuk membuat tuisyen kepada kanak-kanak pra-sekolah bagi umur 4, 5, dan 6 untuk mengenal abjad dan membaca sebelum memasuki alam persekolah sekolah rendah. Untuk peringkat menengah rendah, beliau mengajar matematik dan Bahasa Inggeris.

Dapat kita fahami bahawa bisnes industri pendidikan ini sebenarnya amat bergantung kepada dasar semasa kerajaan. Sudah tentu sistem pendidikan akan berubah dari masa ke semasa mengikut peredaran zaman dan mengikut keperluan semasa.

Wallhua’lam.             

https://wankamarul701.blogspot.com

No comments: