Friday, October 26, 2018

Bos adalah Posmen

Pada kejadian yang lain, saya singgah solat di sebuah masjid di Selangor.

Pada kali ini, saya singgah untuk solat Zohor. Sekali lagi, peristiwa yang berlaku di masjid tersebut, seperti menjawab persoalan yang bersarang dalam hati saya semenjak pertemuan dengan jemaah dari India itu.
Saya perhatikan seorang lelaki yang duduk bersendirian beberapa saf di belakang saya. Wajahnya bersih dan kelihatan mudah mesra. Hati saya tertarik untuk mendekatiknya. Lalu saya menghampirinya.
“Assalamualaikum, abang datang dari mana?” tanya saya seraya memperkenalkan diri.
Daripada jawapannya, beliau datang dari utara semenanjung dan bekerja sebagai jurutera senior di Petronas. Jawatan yang disandangnya sebagai senior itu tentunya sibuk. Saya tertarik untuk bertanya lebih lanjut apabila dia memaklumkan bahawa dia bercuti selama empat bulan semata-mata untuk berdakwah.
“Empat bulan? Lamanya. Macam mana bos abang boleh luluskan?” tanya saya lagi.
“Saya hantar surat permohonan cuti selama empat bulan tanpa gaji, tetapi bos luluskan cuti empat bulan dengan bergaji.” jawabnya bersahaja.
“Wah hebatnya!”
“Semuanya milik Allah. Semuanya boleh kita mohon daripada Allah. Bos hanyalah posmen sahaja.” tambahnya.
Wallhua’lam.
Sumber : Mudahnya Menjemput Rezeki 2.

No comments: