Tuesday, August 18, 2015

Kedah-kaedah untuk Menulis Buku

Kalau kita perasan, banyak kaedah-kaedah buku yang ditulis. Antaranya ialah :

1. Berdasarkan Pengalaman Sendiri

Biasanya buku-buku ini merupakan buku bisnes atau pengurusan wang. Buku yang paling popular ialah buku mengenai bisnes atau pelaburan hartanah. Sudah tentu orang-orang yang berjaya membuat bisnes atau mengurus ingin menulis semula tip-tip yang dibuatnya untuk dikongsi dengan orang lain. Contohnya, saya telah menulis buku ‘Biar Sedikit, Asal Diberkati’ yang berkongsi pengalaman saya mengenai pengurusan kewangan.

Orang suka membaca buku-buku bisnes. Contohnya buku yang ditulis oleh Azizi Ali adalah berkisar mengenai pelaburan hartanah walhal beliau sebenarnya telah berkecimpung dalam hartanah sejak tahun 1980-an lagi. Sudah tentu jika anda ingin menulis buku mengenai bisnes ia mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk anda menulis mengenai pengalaman bisnes anda melainkan anda tidak merancang untuk menulis buku ini setelah anda berjaya.

Jika anda ingin mendapatkan buku-buku mengenai bisnes, anda carilah penerbit Truewealth kerana ia sememangnya penerbit buku-buku bisnes yang original. Buku-bukunya memang tiada di dalam google dan sememangnya ia benar-benar berkualiti.

Jika anda ingin menjadi penulis Truewealth pun tidak mengapa iaitu menulis buku-buku bisnes. Akan tetapi, tempoh komitmen anda bersama Truewealth ialah sekurang-kurangnya 4 buah buku. Ini bermakna sekali anda telah menerbitkan buku bersama Truewealth, anda tidak boleh lari untuk menerbit buku-buku anda yang seterusnya dengan syarikat-syarikat penerbitan yang lain sehinggalah anda telah menerbitkan buku anda bersama Truewealth sebanyak 4 buah buku. Ini amalan biasa mana-mana syarikat penerbitan kerana telah memasyhurkan nama anda sebagai penulis glamour di seluruh negara.

Tidak kurang daripada itu ada buku yang menulis mengenai pengembaraan penulis khususnya ketika belajar di luar di negara. Ketika ini gambar-gambar menarik diambil untuk dihias di dalam buku anda. Saya tertarik dengan buku Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman yang menulis buku ‘Jangan Berhenti Berlari’ iaitu buku mengenai pengalaman beliau menyambung pelajaran master dan PhD di luar negara. Apa yang lebih menarik ialah buku-buku ini diselitkan dengan gambar-gambar beliau ketika belajar di luar negara. Buku ini juga boleh saya kategorikan sebagai buku motivasi.

2. Berdasarkan kajian atau penyelidikan yang mendalam

Salah satu hendak menulis buku yang berkualiti ialah menulis dengan merujuk sumber-sumber yang berkualiti. Biasanya buku-buku ini adalah tertumpu pada teori-teori konspirasi, peristiwa-peristiwa akhir zaman, tokoh-tokoh, sejarah, dan sebagainya.

Anda tidak perlu mengembara tetapi perlu banyak pembacaan dengan membaca buku-buku yang berkualiti. Di dalam anda menulis, anda usahlah menulis secara semberono sahaja malah anda perlu ada target bahawa buku-buku yang anda tulis dan terbitkan nanti merupakan buku-buku yang evergreen iaitu buku-buku yang tetap orang cari dan baca walaupun anda sudah meninggal dunia. Lihat sahaja buku William Roff yang banyak menulis mengenai masyarakat melayu di Asia Tenggara. Buku-buku beliau tetap menjadi rujukan pengkaji-pengkaji walaupun beliau telah meninggal dunia.

Tidak kurang juga buku Prof Hamka iaitu buku ‘Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck yang menjadi kegilaan penerbit-penerbit di Malaysia kerana boleh membuat keuntungan yang berganda daripada buku ini kerana satu rahsia. Rahsianya ialah buku-buku ini merupakan buku yang bertaraf ‘evergreen’ bahkan ada yang menyifatkan bahawa watak utama novel ini merupakan beliau sendiri melalui penceritaan dan pengolahan susur galur cerita novel ini.

Buku-buku teori konspirasi memang terhangat di pasaran bahkan dipromosikan secara percuma di blog-blog jika cuba google buku-buku ini. Saya tertarik dengan buku-buku tulisan Ibnu Yaacob yang menulis buku teori-teori konspirasi secara bersiri seperti Rahsia Simbol Yahudi, Rahsia Rothschild, Rahsia Simbol Yahudi dalam Filem, dan lain-lain kerana kajian beliau memang betul-betul luar biasa. Tetapi, apabila saya google, saya mendapati bahawa apa yang telah diperbincangkan dalam buku-buku ini memang terdapat dalam wikipedia.com. Hebat bukan?

3. Berdasarkan imaginasi anda

Jika anda merupakan seorang pelajar aliran sastera ketika belajar sewaktu sekolah menengah atas, ada kemungkinan anda boleh menjadi penulis novel yang berbakat kerana apabila berada di aliran sastera, anda banyak menggunakan pemikiran otak sebelah kanan. Saya mungkin silap. Tetapi rata-ratanya adalah sukar untuk mencari orang daripada aliran sains ingin menulis novel.

Macam saya. Saya aliran sains dan saya tidak mampu menulis novel walaupun satu perenggan walaupun saya boleh mengemaskini blog setiap minggu dan boleh menulis dan menerbitkan buku saya yang pertama iaitu Biar Sedikit, Asal Diberkati kerana saya bukannya boleh menulis penulisan bersifat fiksyen.

Tuah ayam nampak di kaki dan tuah anda mungkin di tangan anda sekiranya anda boleh menulis manuskrip novel berjela-jela sehingga mencecah 700 mukasurat. Industri penulisan novel memang panas di Malaysia.

Ini sahaja tip-tip yang dapat dikongsi oleh saya. Terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: