Wednesday, August 5, 2020

Aliran Sains dan Aliran Sastera: Kemampuan Kita Adalah Berbeza-Beza

Sekiranya masa boleh undur semula, saya tidak akan menukar aliran sains dan akan berada di aliran sastera (akaun) sewaktu berada di tingkatan 4 dahulu. Nak buat macam mana, zaman budak-budak dahulu berada di kelas aliran sains dahulu bererti kita berada dalam kelas yang paling glemer berbanding dengan aliran sastera. Al-maklumlah ketika itu kita dimomok dengan subjek-subjek sains seperti biologi, kimia, dan fizik walaupun diri ini tidaklah sepandai mana untuk menguasai subjek-subjek ini.

Saya terpanggil untuk menulis artikel ini kerana saya mula berfikir dan kadang-kadang berasa menyesal juga kerana menukar aliran sastera ke aliran sains ketika zaman belajar sekolah menengah dahulu. Saya fikir ketika itu berada di aliran sains menyebabkan peluang kerjaya akan terbuka luas di hadapan kita setelah kita akan bergraduasi di universiti pada suatu hari nanti. Kerjaya yang akan penuh glemer – menjadi engineer, arkitek, doktor, dan sebagainya. 

Namun saya silap perhitungan. Saya sebenarnya tidak mampu untuk membawa subjek-subjek sains – Khalash! Saya sebenarnya kantoi semua subjek sains dalam peperiksaan SPM yang diduduki pada tahun 2002. Walaubagaimanapun, saya cuba gagahi untuk menduduki aliran sains ketika berada di matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada tahun 2003 – 2004. Sehinggalah tamat matrikulasi, saya fikir saya sudah lagi tidak mampu untuk belajar subjek fizik dan kimia. Ketika itu, saya berada di aliran sains fizikal dan tidak mengambil subjek biologi. 

Untuk subjek kimia khususnya, saya sebenarnya tidak mampu untuk memahami subjek ini ketika berada di semester pada peringkat semester kedua matrikulasi KPM ini (Sistem matrikulasi ada 2 semester). Sewaktu mengisi borang permohonan IPTA selepas matrikulasi, saya bertanya kepada kenalan-kenalan senior saya ketika itu, ijazah apakah yang ada kira-kira sahaja? Jawapan mereka yang lain dan tidak bukan ialah akaun! Nah, terkena pula kepada batang hidung sendiri mengapalah saya dahulu pergi tukar aliran sastera (akaun) ke aliran sains sewaktu di tingkatan 4 dahulu.

Menyesal pun tidak berguna lagi.  Nasi sudah menjadi bubur. Hendak diundur masa ketika itu tidak boleh lagi. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk mengambil ijazah matematik sahaja. Sekurang-kurangnya ada juga bau-bau aliran sains lagi. Alhamdulillah, saya dianugerahkan dengan Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik Komputasi) Kelas Kedua Atas pada tahun 2007. 

Untuk peringkat master pula, saya sudah pusing 180 darjah kerana saya mengambil aliran sastera iaitu Ijazah Sarjana Sejarah Malaysia! Langsung tiada unsur-unsur sains peringkat pengajian saya pada kali ini. Sebenarnya, ini adalah percubaan kedua saya untuk mendapat ijazah sarjana setelah percubaan pertama saya gagal suatu ketika dahulu. Benar kata orang kejayaan kita sebenarnya bukanlah untuk mengelak daripada mengambil risiko menghadapi kegagalan tetapi bagaimana kita ingin bangkit semula daripada kegagalan kita. 

Apabila sudah dewasa dan mengenal dunia luar. Bolehlah saya bermuhasabah diri saya sekarang. Kemampuan kita sebenarnya adalah berbeza-beza dalam peringkat pengajian dan pembelajaran sekali. Belajar dan mentelaah subjek sains ketika di bangku sekolah dari pagi sehingga ke lewat malam tidak menjadi sebab untuk kita pandai dalam subjek sains. Ada orang tidak perlu untuk menelaah subjek sains sehingga ke lewat malam kerana kepandaian mereka sudah tercipta di situ sejak azali kerana itulah kelebihan yang Tuhan berikan kepada mereka. 

Kita sebenarnya boleh menjadi hebat dan berjaya dalam apa jua bidang kita ceburi dan jalan kejayaan bukan satu-satunya berada di aliran sains sahaja. Kemampuan kita juga adalah berbeza-beza. Yakinlah bahawa Tuhan jadikan kita adalah untuk kita menjadi hebat di dunia ini!

Wallhua’lam. 

Wan Kamarul Ariffin bin Wan Ahmad (5/8/2020)

2 comments:

Anonymous said...

Nak tanya sekarang saya berada di aliran sains dan sk (stem B). Saya bercadang nak tukar masuk ke aliran stem C iaitu srt, png dan pertanian sbb mmg tak minat langsung addmath dgn sains ni. Dan ada jugak rasa nak masuk aliran sastera akaun. Cita ii saya nak jadi cikgu. Ada org kata kalau nak jadi cikgu tak kesah masuk mana pun sbb nanti kita apply pendidikan dgn apa yg kita dah bawa

Unknown said...

Awak dah berjaya tukar ke???