Sunday, November 30, 2014

Apa Perancangan Kita 5 Tahun Akan Datang?



Sedar tak sedar kita sudah melangkah masuk RMKe-11 bermula tahun depan (2015-2019). Mujurlah umur saya ini ganda lima di mana ia akan selari dengan setiap lima tahun Rancangan Malaysia yang baru.

Oleh kerana umur kita sudah bertambah maka kewangan kita sekarang sudah semakin kompleks. Jika anda mengikuti penulisan blog saya sejak tahun 2010, anda akan dapati saya banyak menulis asas-asas kewangan. Diharap anda dapat mengambil tip-tip dengan apa yang sampaikan di dalam blog ini.

Sekarang saya bercadang untuk memfokus kepada bisnes pula untuk rancangan lima tahun akan datang yakni tahun 2015-2019. Sekejap sahaja rasakan masa berlalu?

Apa rancangan bisnes anda semua? Sudah tentu kalau seseorang itu suka menulis, dia akan kekal sifatnya sebagai penulis. Hehehe... Benar bukan? Begitu juga dengan saya, asal-asalnya saya hanya menulis blog sekadar hobi sahaja. Sedar tak sedar dapat menulis sebuah buku.

Oleh itu, saya akan memfokuskan bisnes penulisan buku bagi rancangan lima tahun akan datang. Saya bercadang untuk menulis dan terbitkan buku sekurang-kurangnya sekali setahun. Ini bermakna saya akan menulis dan menerbitkan buku sekurang-kurangnya 5 buah buku antara tahun 2015-2019. Ini adalah minimum. Jika ada kelapangan rezeki dan masa yang lebih maka boleh menghasilkan 2 buah buku setahun atau 10 buah buku dalam masa 5 tahun akan datang.

Bagaimana pula dengan belajar? Pengajaran hidup saya ialah jangan belajar kalau hendak bekerja dan jangan bekerja kalau hendak belajar. Jika anda sibuk untuk mengejar duit, anda terpaksa kerahkan tenaga anda untuk mencari ilmu jika membuat dua kerja dalam satu-satu masa. Oleh itu, buat keputusan untuk memilih salah satu hala tuju hidup anda.

Bagaimana pula dengan hartanah? Adakah anda bercadang untuk membeli atau menambah aset hartanah anda dalam tempoh 5 tahun ini? Mungkin boleh juga kerana ekonomi Malaysia akan meleset sekitar tahun 2016/17 pula kerana kitaran ekonomi negara kita akan merudum setiap 5 tahun sekali.

Pendek kata, kita perlu membuat perancangan bagi membawa hala tuju hidup kita selepas ini. Jadikan kesilapan dan kesalahan yang lepas sebagai pengajaran hidup kita. Bak kata Dr. M, “Sejarah merupakan guru terbaik buat seseorang. Namun kita sebagai anak muridnya gagal menjadikannya sebagai pengajaran.”

Wallhua’lam.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: