Wednesday, August 27, 2014

Waktu Kerja 8.00 pagi – 5.00 petang : Pentingkan Kualiti, Bukannya Kuantiti


Jika dalam pengurusan kewangan, kita ditekankan supaya memberi nilai yang tinggi walaupun nilai wang sebanyak 1 sen. Prinsip ini juga perlu ditekankan supaya kita menghargai setiap saat dalam pengurusan waktu seharian kita. Ini adalah untuk memastikan supaya kita menggunakan setiap detik waktu kita secara berkualiti. Bahkan Allah s.w.t. bersumpah dengan masa sebanyak 7 kali di dalam al-Quran. Ini menunjukkan bahawa peri pentingnya waktu dalam kehidupan kita kerana waktu yang telah berlalu tidak akan kembali lagi.

Sebagai pekerja kerajaan ataupun swasta, waktu kerja kita secara umumnya adalah dari pukul 8.00 pagi sehingga pukul 5.00 petang. Namun, terdapat perbezaan ketara antara pekerja kerajaan dan swasta di mana pekerja kerajaan rata-ratanya akan pulang ke rumah pada tepat pada pukul 5.00 petang. Berlainan dengan pekerja swasta di mana rata-ratanya akan pulang lewat lebih dari pukul 5.00 petang bahkan bekerja sehingga waktu malam!

Persoalannya, adakah kita betul-betul perlu pulang lewat dari kerja? Atau adakah cukup sekadar bekerja sehingga waktu 5.00 petang sahaja?

Menurut dalam sebuah kaji selidik, sebenarnya seseorang pekerja itu hanya menggunakan 2 jam sahaja untuk melakukan kerja. Selebihnya adalah digunakan untuk membuat perkara-perkara lain.

Cuba fikir kembali. Mungkin kita melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah berikut semasa waktu pejabat – Bermain internet seperti blogwalking, melayan laman sosial, bersembang-sembang ataupun update gossip semasa mengenai politik pejabat, menikmati sarapan dan tengah hari lebih dari waktu rehat, membaca surat khabar, melayan katalog barang jualan langsung yang dibawa oleh rakan-rakan, dan sebagainya. Jika anda balik lewat kerana menangguhkan kerja anda kerana melayan perkara-perkara tidak berfaedah ini jawabnya ialah baik anda mempertimbangkan semula waktu pulang anda ke rumah kerana anda sebenarnya telah membazirkan waktu rehat anda di rumah bersama dengan keluarga.

Lain pula sekiranya anda ialah seorang boss. Sebagai seorang boss, anda sudah tentu tidak dapat lari daripada menghadiri mesyuarat yang mungkin diadakan setiap hari ataupun terpaksa berjumpa dengan orang lain mengenai urusan kerja anda. Tidak mengapa jika anda terpaksa pulang lewat kerana membuat urusan-urusan penting ini.

Menurut Brian Tracy yang merupakan mahaguru pembangunan manusia menyatakan bahawa kita perlu datang awal sejam awal dan sejam lewat dari waktu pejabat. Jika waktu masuk pejabat ialah pukul 8.00 pagi, maka kita perlu masuk ke pejabat pukul 7.00 pagi. Begitu juga dengan waktu pulang dari pejabat di mana jika waktu pulang adalah pada pukul 5.00 petang, maka kita perlu pulang pada pukul 6.00 petang.

Ini adalah kerana waktu pejabat kita sebenarnya dihabiskan untuk perkara-perkara penting yang lain seperti yang saya sebut sebelum ini seperti mesyuarat, berjumpa dengan pihak luar dan sebagainya. Waktu ketiadaan orang inilah sebenarnya adalah sesuai untuk kita menyiapkan tugasan-tugasan kerja kita yang tertangguh. Apatah lagi kita boleh memberi konsentrasi yang lebih untuk menyiapkan semua tugasan kita dari hiruk-pikuk kakitangan lain di pejabat.

Tidak dinafikan bahawa gaji kita dibayar untuk bekerja dari jam pukul 8.00 pagi sehingga 5.00 petang. Sebagai manusia biasa, kita sudah tentu tidak sempurna untuk menggunakan keseluruhan waktu kerja ini hanya semata-mata untuk melakukan kerja kerana kita mungkin juga membuat perkara-perkara lain semasa waktu kerja ini. Oleh itu, kita dianjurkan beristighfar dan memperbanyakkan sedekah untuk menebus kesalahan-kesalahan kita ini sewaktu bekerja.

Selain itu, kita juga perlu mempertimbangkan jarak antara rumah dan juga pejabat kita. Ini adalah untuk menjaga kualiti hidup kita. Apa gunanya dengan hanya jarak 6 km untuk pulang dari rumah ke tempat kerja, ianya sudah memakan masa 1 jam. Kes-kes ini sudah menjadi lumrah apabila kita tinggal di bandar-bandar masa. Jika inilah realitinya, kita mungkin menghabiskan masa 2-3 jam untuk berada di atas kenderaan sahaja untuk berulang-alik dari rumah ke pejabat setiap hari.

Jika sebulan, alamatnya kita sudah membazirkan masa kita sebanyak 40 jam sahaja untuk berada di atas kenderaan. Bayangkan kita sudah membazirkan waktu kita sebanyak 2 hari setiap bulan untuk berulang-alik ke tempat kerja sahaja. Oleh itu, pertimbangkan jarak antara rumah dan pejabat supaya jarak antara kedua-dua ini dapat dipendekkan dan seterusnya untuk menjimatkan penggunaan waktu kita setiap hari. Ini adalah untuk memelihara kualiti hidup kita.

Apa yang penting di sini ialah kita sebenarnya hendaklah mementingkan kualiti untuk melakukan kerja kita di pejabat dari pukul 8.00 pagi hingga 5.00 petang dan bukannya mementingkan kuantiti dengan hanya balik lewat disebabkan kerja-kerja kita tertangguh kerana melakukan perkara-perkara tidak berfaedah di pejabat. Jika kita mementingkan kualiti pengurusan waktu kita, kita sebenarnya boleh membuat perkara-perkara lain selain daripada kerja di pejabat yang boleh menjana wang tambahan kepada kita.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: