Thursday, February 3, 2011

Sejarah Kad Kredit

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,

1. Tajuk yang akan dibicarakan pada kali ini ialah 'Sejarah Kad Kredit'. Saya tidak akan membahaskan mengenai kebaikan dan keburukan mengenai penggunaan kad kredit tetapi saya menceritakan mengenai sejarah kad kredit bermula. Sekadar menambah ilmu pengetahuan anda sama ada anda ini pengguna atau bukan pengguna kad kredit.


2. Sejarah penggunaan kad kredit adalah bermula di New York. Pada tahun 1951, seorang lelaki Amerika bernama Frank NcNamara, Pengerusi Hamilton Credit Corporation bersama rakan lamanya, Alfred Bloomingdale dan peguamnya, Ralpd Sneider makan malam di sebuah restoran terkemuka di New York untuk berbincang mengenai masalah pelanggan yang membuat pinjaman dengan syarikat beliau. Malangnya, beliau tertinggal dompetnya semasa untuk membayar bil makanan dan beliau menghubungi isterinya supaya membawa wang untuk beliau bagi membayar bil makanan di restoran tersebut. Kejadian ini telah memalukan beliau.

3. Dari peristiwa tersebut, beliau telah mendapat idea untuk memulakan penggunaan kad kredit di mana seseorang boleh makan dan minum dengan menggunakan kad tanpa membawa wang bersama. Kemudian, beliau mencadangkan kepada beberapa buah restoran dan mereka mula dapat melihat manfaatnya. Dengan itu, bermulalah Diners' Club dengan Frank NcNamara sebagai pengasasnya. Selepas itu, mereka telah memberi kad kepada 200 pelanggan dan mereka boleh menggunakannya di 27 restoran terkemuka di New York. Kaedahnya ialah pelanggan-pelanggan akan makan di restoran dan Diners' Club akan membayar bil mereka. Kemudian, pelanggan akan membayar kepada Diners' Club dengan caj tertentu ke atas kad yang digunakan.



4. Sejak daripada itu, kad kredit American Express telah diperkenalkan pada tahun 1958 dan Bank of America memperkenalkan kad kredit Bank Amaricacard yang sekarang dikenali sebagai Visa kemudian pada tahun yang sama.

4. Kemudian, penggunaan kad kredit meletus selepas tahun 1970 dengan penggunaan jejalur magnetik di belakang kad berkenaan. Pada hari ini, penggunaan kad kredit telah meluas di seluruh dunia. Sehingga 2002, hutang kad kredit di Amerika Syarikat ialah AS$750 billion. Malah, sehingga akhir tahun 2007, Bank Negara melaporkan hutang tertunggak kad kredit ialah RM10.6 billion dan pasarannya akan terus meningkat 20% setahun di Malaysia. Anda boleh melihat kuasa kad kredit yang menjadi kegilaan orang ramai pada hari ini! Setakat ini sahaja dulu penulisan saya pada kali ini.

Sekian, terima kasih.

Sumber.
1. Jutawan Ekstream, Azizi Ali.
2. http://history1900s.about.com/od/1950s/a/firstcreditcard.htm
3. http://inventors.about.com/od/cstartinventions/a/credit_cards.htm3.
4.http://pinjaman.wordpress.com/2007/09/25/bagaimana-untuk-menguruskan-hutang-
kad-kredit-anda/

2 comments:

Anonymous said...

salam...mcam mne pula mengenai sejarah pggunaan kad kredit di negra kte nie??

wankamarul701 said...

wsalam..anda boleh layari www.abm.org.my di mana ia menceritakan sejarah perbankan di Tanah Melayu.