Wednesday, October 31, 2012

Hukum Najis Orang yang Makan Babi

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Apakah hukum najis orang yang makan babi? Sudah tentu ia menjadi persoalan kepada kita semua sebagai muslim mengenai perkara ini. Kadangkala saya juga terfikir bagaimana dengan keadaan tandas awam kerana terdapat orang bukan Islam yang menggunakannya atau dengan perkataan lain bagaimana dengan keadaan najis mereka yang makan babi? Sudah tentu ia membuatkan kita terfikir mengenai perkara ini.

Jika seseorang makan babi kemudian dia membuang air kecil atau besar, maka memadai mulutnya yang perlu disamak. Semua jenis makanan yang masuk ke dalam rongga perut termasuk daging babi atau yang seumpamanya kemudian keluar semula melalui duburnya dianggap sebagai najis mutawassitah. Jika najis ini mengenai sesuatu yang suci, memadailah membasuhnya seperti membasuh najis mutawasitah.

Inilah yang disebut dalam kitab Furu' al-Masa'il wa Usul al-Wasa'il karangan Sheikh Daud Abdullah al-Fathani. Sesungguhnya hukum agama itu sendiri yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. adalah lebih tinggi daripada logik akal manusia. Sekiranya kita berfikir balik mengenai hikmah perkara ini ialah najis orang kafir yang memeluk agama Islam tidak akan dikira sebagai najis yang mughallazah. Sekiranya najis orang kafir yang memeluk Islam dikira sebagai najis mughallazah, ini sudah tentu menyusahkan beliau apabila beristinjak. Benar bukan? Wallhua'lam.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogspot.com

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih saudara. Terjawab sudah kemusykilan saya selama ini...