Monday, March 11, 2019

Top 15 Universiti Terbaik Dunia


Berikut adalah 15 universiti terbaik dunia tahun 2019 berdasarkan kepada ranking yang diterbitkan oleh QS World University Rankings :
1. Massachusetts Institute of Technology (MIT) (USA)
2. Stanford University (USA)
3. Harvard University (USA)
4. California Institute of Technology (Caltech) (USA)
5. University of Oxford (UK)
6. University of Cambridge (UK)
7. ETH Zurich (Switzerland)
8. Imperial College London (UK)
9. University of Chicago (USA)
10. University College London (UK)
11. National University of Singapore (NUS) (Singapore)
12. Nanyang Technological University (NTU) (Singapore)
13. Princeton University (USA)
14. Cornell University (USA)
15. Yale University (USA)

Nah, sekali imbas top-top universiti ini semuanya dipegang oleh USA (8 buah), United Kingdom (4 buah), Singapura (2 buah), dan Switzerland (1 buah). 
Dan apa lebih membanggakan lagi dari ranking ini,Singapura mempunyai 2 buah universiti yang terletak ranking top 15 dunia! Hebat bukan? Singapura sahaja mewakili negara Asia untuk berada dalam ranking top 15 dunia ini dan berjaya mengalahkan ranking Tsinghua University (China) yang terletak ranking ke-17 dunia dan The University of Tokyo (Jepun) yang terletak ranking ke-23 dunia. 
Oleh kerana saya sekarang mengambil Master Sejarah, saya cuba jenguk-jenguk syarat kemasukan untuk bidang sejarah bagi peringkat Ph.D. di universiti-universiti yang terhebat ini. 
Untuk Harvard University, ia memerlukan calon yang fasih dua bahasa lain selain daripada Bahasa Inggeris. Yang pernah belajar 3rd language masa degree dahulu memang untung la. Contohnya, macam bahasa Perancis, Korea, Jepun, Arab, dan sebagainya. Nak kaji sejarah ini kena kaji sumber primer bukan?
Manakala untuk University of Oxford, ia memerlukan calon memperolehi pointer 3.75 peringkat master. Tetapi, untuk kemasukan Oxford bidang sejarah peringkat Ph.D. memang sukar kerana persaingan agak sengit. Manakan tidak. Untuk tahun 2018, tempat yang disediakan ialah sebanyak 54 orang sahaja manakala jumlah pemohon ialah sekitar 239 setahun. Tapi rata-ratanya semua yang terpilih adalah pointer 3.8 ke atas kerana persaingan nak masuk universiti ini memang ramai untuk peringkat Ph.D. Al-maklum sahajalah ini merupakan top universiti dunia.
Bagi Massachusetts Institute of Technology (MIT) pula, nama pun macam universiti sains kan? Bidang sejarah juga ditawarkan di universiti ini. Akan tetapi, bidang sejarah yang hendak dikaji adalah berkaitan dengan sains dan teknologi jika mengikut website universiti ini. 
Kalau sudah dapat tawaran masuk National University of Singapore (NUS) saya fikir sudah kira hebat kerana universiti ini terletak ranking ke-11 dunia! Kalau ada bajet lebih pun saya fikir tiada masalah untuk belajar di universiti ini. Nak ulang-alik dari semenanjung pun senang bukan?
Tuah ayam nampak di kaki. Tuah manusia hanya Tuhan sahaja yang tahu. Manala tau kot-kot ada antara kita ini dapat memasuki universiti bertaraf dunia ini bukan?
Wallhua’lam. 

No comments: