Friday, July 14, 2017

Tulisan Zam yang Merosakkan Akidah

Artikel dipetik daripada blog Zamkata yang bertajuk Nazri Mendapat Produk Baru Untuk Tarik Pelancong ke Kelantan.
 
"Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Dato' Seri Mohamad Nazri Aziz tentulah sangat gembira dengan langkah Kerajaan Pas Kelantan hendak melaksanakan hukuman sebat dikhalayak ramai terhadap pesalah RUU355 (Tatacara Hukuman Jenayah Syariah2002(Pindaan2017) bila dikuatkuasakan di Kelantan kelak.

Ini akan menjadi product baru pelancongan Malaysia untuk dijual oleh Nazri di luar negara  bagi membolehkan orang bukan Islam terutama dari negara maju menyaksikan hukuman ikut cara kuno dan barbaric di sebuah negara demokrasi dan  moden Malaysia.

Walaupun ini dilaksanakan di Brunei dan Arab Saudi tetapi perlaksanaannya di Malaysia adalah lebih menarik perhatian kerana kedua negara itu bukan negara demokrasi sebaliknya negara pemerintahan beraja.

Pelancong-pelancong bukan Islam yang tidak dapat menyaksikannya di tanah haram Arab Saudi tentulah akan bertumpu ke Malaysia kerana disini tidak ada sekatan.

Langkah ini juga boleh dipromokan oleh Nazri di kalangan negara-negara Arab  sebagai usaha  membantu memperbaiki  imej Arab Saudi  yang  masih mengekalkan cara hukuman yang tidak bertamadun. Tentunya dengan itu Arab Saudi  akan meningkatkan quota bilangan jemaah Haji Malaysia ke Mekah.

Walaupun Brunei  melaksanakan hukuman-hukuman Islam yang keras ke atas mereka yang melanggar dosa-dosa besar dalam  Islam tetapi Brunei dan Saudi bukanlah negara Islam yang democratic seperti Malaysia yang mahu dikenali sebagai negara pasaran bebas, liberal dan  berbilang kaum dan agama yang mendedahkan  rakyatnya melihat ketidakadilan undang-undang terutama atas kesalahan jenayah.

Walapun langkah ini akan dilaksanakan hanya di negeri Islam Pas tetapi ia tetap menjejaskan imej Kerajan Barisan Nasional khususnya UMNO kerana diketahui bersubahat dengan Pas bagi melaksanakan hukuman itu. Dunia tentu tertanya bagaimana sebuah kerajaan negeri yang dogmatik, mundur dan miskin boleh menekan Kerajaan Pusat dibawah pimpinan golongan terpelajar.

Lebih menyedihkan ialah penguatkuasaaan undang-undang ini kelak merupakan  pengkhianatan terhadap  perjuangan dan asas kemerdekaan negara yang diletakkan oleh  pengasas-pengasas   UMNO terutama Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Dr Ismail yang telah membina imej  perkongsian kuasa untuk membangunkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang bertolransi , harmony,liberal , moden dan demokratik yang setaraf dengan negara-negara maju lain di dunia."

 
Komen Saya :

Saya pun terkejut tulisan oleh seorang bekas menteri bergelar Tan Sri boleh menulis artikel yang menghina hukum Allah s.w.t. Apa yang saya sangat kesal ialah Zainuddin Maidin menyatakan hukuman sebat di khayalak ramai merupakan hukuman kuno dan barbaric serta tidak bertamadun. Saya pasti para pembaca semua maklum bahawa mempersendakan hukum Allah s.w.t. boleh merosakkan akidah seseorang apatah lagi dengan sengaja.
 
Apa yang lebih teruk lagi, Zam secara sinis mencadangkan kepada Nazri Aziz supaya pelaksanaan hukuman sebat ini boleh dijadikan modal untuk menarik para pelancong ke Kelantan.
 
Nasihat saya berhati-hatilah apabila kita bersama-sama dengan golongan yang mempersendakan Allah s.w.t. Saya tidak nafikan Zam mempunyai kelas tersendiri apabila dirinya menulis. Tetapi, apabila beliau bercakap mengenai agama khususnya hukuman hudud, tulisannya memang hancur.
 
Wallahua'lam.

No comments: