Monday, July 3, 2017

Helah yang Keji


Kita sudah tentu biasa mendengar helah pada bulan puasa iaitu makan dahulu sebelum berjimak. Ini disebabkan jika berjimak terus ketika berpuasa pada bulan puasa seseorang itu perlu kafarah yang antaranya ialah perlu membebaskan seorang hamba, berpuasa selama 60 hari berturut-turut, atau memberi makan kepada 60 orang fakir miskin mengikut kemampuan masing-masing. Maka untuk mengelak kafarah ini, seseorang itu perlu makan dahulu sebelum berjimak.

Saya pertama sekali mendengar perkara ini adalah ketika suatu program organisasi saya pada bulan puasa beberapa tahun yang lalu oleh seorang ustaz. Menurut beliau tindakan ini dibenarkan kerana ia merupakan helah dari sudut feqah.

Berlainan pula dengan Ustaz Dr. Zaharuddin Abdul Rahman yang menyatakan bahawa helah ini merupakan helah yang keji kerana matlamat seseorang itu membatalkan puasa dengan makan adalah untuk berjimak. Tindakan ini menurut beliau lagi adalah seolah-olah ingin menipu Allah s.w.t. dan tambah beliau lagi seseorang itu perlu kafarah puasanya jika bertindak sedemikian.

Wallhua’lam.

http://wankamarul701.blogspot.my

No comments: