Thursday, October 25, 2012

Adakah Bulan Memantulkan Cahaya Matahari?

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.


Semoga Tuan dan Puan sentiasa berada dalam keadaan sihat sejahtera dan sentiasa dilimpahi dengan keberkatan rezeki dari-Nya. Pada kali ini, saya ingin membawa saudara-saudari sekalian bersama-sama memikirkan salah satu ciptaan Allah s.w.t. yang Maha Besar iaitu bulan.
Manusia pertama yang berjaya menjejaki kaki pertama ke bulan ialah Neil Armstrong melalui satelit roket Apollo ciptaan NASA. Adakah beliau menjejaki kaki ke bulan sebenarnya? Menurut pihak Soviet Union, pihak Amerika Syarikat sengaja mengada-adakan cerita bahawa mereka berjaya menghantar angkasawan mereka ke bulan kerana ingin menunjukkan kecanggihan teknologi mereka ketika era perang dingin berlaku. Sebenarnya, gambar-gambar yang diambil yang kononnya angkasawan mereka ke bulan adalah diambil di padang pasir kerana dapat dilihat bendera Amerika Syarikat berkibaran di dalam gambar sedangkan di bulan tiada udara dan air. Benarkah tohmahan tersebut? Sekiranya kita fikirkan kembali mengapa tiada manusia menjejaki kaki ke bulan selepas Neil Armstrong pada tahun 1960-an sedangkan teknologi semakin maju dan berkembang pada era millenium ini? Saya fikir tohmahan oleh pihak Soviet Union itu juga ada benarnya juga bahawa Amerika Syarikat sengaja mengada-adakan cerita kerana ketika itu ialah sewaktu berlangsungnya era perang dingin antara Amerika Syarikat dan Soviet Union dan ianya hanya sekadar perang psikologi.


Baiklah, apa yang ingin saya bawakan ialah adakah bulan itu memantulkan cahaya matahari sebenarnya? Semasa saya belajar Sains semasa darjah 4, saya diajar bahawa sebenarnya bulan itu memantulkan cahaya matahari. Oleh itu, cahaya bulan akan kelihatan pada waktu malam sahaja kerana pada waktu siang, cahaya matahari adalah terlalu terang dan bulan tidak dapat dilihat dengan jelas ketika ini. Persoalannya adakah bulan itu memantulkan cahaya matahari? Saya kadang-kadang terfikir juga ketika itu kerana sekiranya bulan itu memantulkan cahaya matahari, maka bumi juga akan bercahaya kerana memantulkan cahaya matahari. Ini adalah kerana bumi dan bulan sentiasa berada dalam kedudukan orbitnya sendiri yang sentiasa menghadap matahari. Namun, sewaktu di sekolah kita diajar supaya menerima sahaja pengajaran dari guru-guru dan tidak diajar untuk mengkritik semula ilmu-ilmu yang diajar dan diterima. Saya suka membaca tulisan Harun Yahya yang suka mengkritik ilmu-ilmu dari Barat dan membetulkan semula ilmu tersebut contohnya mengenai evolusi manusia yang kononnya manusia ini sebenarnya berasal daripada beruk. Baiklah, marilah kita bersama-sama membaca dan meneliti kisah berikut:
Saidina Ali r.a. pernah ditanya apakah erti tompok hitam yang terdapat di dada bulan? Maka Saidina Ali menjawab, “Ia kesan sapu sayap malaikat Jibril, kerana Allah s.w.t. menjadikan matahari dan bulan itu bercahaya, lalu Allah s.w.t. memerintahkan Jibril supaya menyapu bulan dengan sayapnya, lalu disapunya bulan sebanyak 99 kali. Ketika ia berpaling kepada matahari untuk menyapunya, tiba-tiba ia mendapati bulan hilang cahayanya kecuali hanya satu sinar daripada cahayanya sahaja.” petikan Furu’ al-Masa’il wa Usul al-Wasa’il.
Daripada kisah di atas dapat kita fahami bahawa sebenarnya bulan itu mempunyai cahayanya sendiri dan tidak memantulkan cahaya matahari. Teori yang mengatakan bahawa bulan memantulkan cahaya matahari itu tidak benar. Antara sifat semula jadi bulan ialah cahayanya boleh menguningkan warna orang tidur dan memberatkan kepalanya. Ia juga boleh melumpuhkan tulang-tulang manusia dan melusuhkan pakaian ( Furu’ al-Masa’il wa Usul al-Wasa’il ). Sesungguhnya al-Quran, hadis dan kisah para Sahabat sudah mendahului zaman mengenai sains dan teknologi cuma kita sebagai seorang Muslim tidak mengkajinya dan hanya menerima sahaja teori-teori ilmu dari Barat. Wallahua’lam.
Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

1 comment:

Anonymous said...

Coba dibaca Qur,an surah Nuh: 16, yang menyatakan wa ja'alnal qomaro fihinna nuuro, wajaalassyamsa siroja.
Yang artinya, Dan telah dijadikan bulan bercahaya, dan matahari sebagai pelita. dan mungkin ini dalil yg sangat cocok dengan teori matahari sbg sumber cahaya bagi bulan.
Wallahu taala a'lam.