Thursday, June 27, 2013

Apabila Penjual Melayan Ego Pelanggan Mereka

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Apabila kita membeli di kedai-kedai terutamanya di kedai aksesori kereta ataupun barangan elektrik, kita akan dapati penjual-penjual menggunakan teknik dia sendiri apabila ingin menjual barangan kepada pelanggan terutamanya apabila menggalak pelanggan membeli barang-barang jualan mereka yang lebih berjenama dan lebih mahal. Antara teknik-teknik yang saya dapat perhatikan adalah seperti berikut :

 1. Mengatakan Barang Tersebut adalah Jenama Cap Ayam atau untuk Orang Tiada Wang

Apabila terdapat 3 jenama barang yang dijual contohnya bateri jenama A, B dan C. Penjual akan mengatakan bahawa jenama A hanyalah digunakan oleh golongan kaya-raya sahaja, jenama B digunakan oleh golongan pertengahan dan jenama C merupakan jenama cap ayam, tidak kekal lama dan untuk orang yang tiada wang. Sudah tentu kita tidak akan membeli jenama C dan memilih untuk membeli jenama A atau B walaupun tuan kedai sendiri menjual barangan jenama C.

 2. Memberitahu Pelanggan Agar Tidak Menyentuh Barangan yang Mahal

 Kebiasaannya di kedai peralatan elektrik. Apabila penjual memberitahu kepada kita supaya jangan menyentuh barangan elektrik yang berjenama mahal. Tetapi jaga-jaga apabila kita tercabar dengan kata-kata tersebut kerana silap-silap haribulan kita membeli barangan yang mahal yang di luar kemampuan kita.

 3. Tidak Memanggil Pelanggan Pak Cik, Mak Cik, Kakak, atau Abang
Ini adalah untuk pelanggan golongan kelas atasan. Sudah menjadi pantang-larang penjual untuk memanggil pelanggan mereka dengan panggilan pak cik, mak cik, kakak atau abang. Ini biasa kita lihat di hotel-hotel apabila kaunter pelanggan memanggil pelanggan mereka dengan panggilan formal untuk melayan ego pelanggan-pelanggan mereka.

4. Menggunakan Bahasa Rasmi

Bolehlah dikatakan bahawa rasmi digunakan di kedai-kedai francais seperti kedai runci Mesra Petronas, McDonald’s, dan sebagainya. Kita dapati cashier yang menjaga kaunter menggunakan bahasa rasmi apabila melayan semua pelanggan mereka. Anda boleh perhatikan apabila anda pergi ke kedai-kedai ini.

Sebenarnya, banyak taktik-taktik yang digunakan oleh penjual untuk memastikan pelanggan membeli barangan mereka. Kita mungkin terlayan ego kita apabila melayan karenah penjual. Sedar-sedar tidak sedar wang dikeluarkan dari poket kita untuk membeli barangan mereka. Kita perlu mencontohi orang kaya apabila membeli kerana orang kaya tidak akan malu untuk mendapatkan barang yang paling murah dari penjual untuk dibeli.

Sekian, terima kasih.

No comments: