Saturday, March 2, 2013

Pertolongan Allah s.w.t. Akan Datang Sekiranya Kita Bertaqwa Kepada-Nya

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Kita semua sama di sisi Allah s.w.t. tidak kita sama ada kita ini kaya atau miskin. Apa yang membezakan kita di sisi Allah s.w.t. adalah taqwa iaitu perasan takut kita kepada Allah s.w.t. Kita sebenarnya perlu bertaqwa kepada Allah s.w.t. sebelum orang-orang lain atau musuh kita takut kepada kita. Sesungguhnya Allah s.w.t. adalah pembela bagi orang-orang yang bertaqwa. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

“Allah menjadi pembela (pemimpin) bagi orang-orang yang bertaqwa” al-Jasiyah : 19


Sultan Muhammad al-Fateh (1451-1481) Sang Penakluk Constantinople yang Memakai Serban

Begitu juga sekiranya kita apabila kita membantu agama-Nya, Allah s.w.t. akan membantu kita serta mengukuhkan kedudukan kita. Firman Allah s.w.t. lagi yang bermaksud :

“Wahai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah s.w.t., nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukan kamu.” Muhammad : 47

Sultan Abdul Aziz (1861-1876) di Era Kemerosotan Uthmaniah yang Tidak Memakai Serban

Apa yang saya ingin sebutkan di sini ialah Khalifah-khalifah Islam zaman Khilafah Uthmaniah di mana Kerajaan ini berkuasa di dunia selama lebih 600 tahun. Terdapat perbezaan ketara di antara Khalifah-khalifah Islam yang terawal dan terakhir Kerajaan Uthmaniah tersebut. Khalifah-khalifah Islam yang terawal menjalankan perluasan kawasan mereka atas dasar iman dan taqwa untuk menyebarkan agama Islam ke seluruh dunia.



Kawasan Pemerintahan Uthmaniah di Era Kegemilangannya 1500

Berlainan sekali dengan Khalifah-khalifah atau Sultan-sultan terakhir Kerajaan tersebut yang menggunakan kekuasaan yang ada bagi memenuhi nafsu sendiri dan mencari harta dunia. Sultan-sultan yang terakhir juga berfoya-foya dengan gundik-gundik istana yang diperolehi daripada negeri-negeri Uthmaniah yang luas itu. Gundik-gundik istana ini pula dijaga oleh sida-sidai yang dipotong kemaluannya untuk menjaga gundik tersebut. Selain itu, Sultan-sultan juga minum arak di dalam istana tetapi tidak minumnya secara terbuka. Ulama’-ulama’ juga menjadi pengampu-pengampu Sultan dan tidak menegur Sultan dalam hal pentadbiran negara untuk menjaga kebajikan rakyat. Bak kata imam al-Ghazali, “Rosak rakyat kerana rosak pemimpin. Rosak pemimpin kerana rosak ulama’. Rosak ulama’ kerana cintakan dunia.” (Rujuk Pelita Yang Hilang dan Sejarah Umat Islam).


Kawasan Pemerintahan Uthmaniah yang Tinggal Era kemerosotan Pada 1914

Pendek kata, kejatuhan Khilafah Uthmaniah bukannya berlaku dalam sekelip mata sahaja tetapi ia mula mengalami kemerosotan bermula tahun 1600. Kita juga sekarang melalui kehidupan zaman vakum di mana kita sebagai umat Islam hidup tanpa Khalifah yang memayungi umat Islam ini sejak sistem pemerintahan tersebut dihapuskan pada tahun 1924. Begitulah juga dengan kehidupan kita pada hari ini supaya kita sentiasa hidup berpaksikan al-Quran dan sunnah supaya hidup kita sentiasa diredhai-Nya selalu. Insya-Allah.

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogpsot.com

1 comment:

Belalangdewa said...

“Wahai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah s.w.t., nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukan kamu.” Muhammad :7 syeikh :)