Tuesday, June 11, 2024

Menggemparkan – Persempadanan Semula Akan Dibuat Sebelum Menjelang PRU-16!

 


Pendedahan Isham Jalil baru-baru ini menggemparkan dalam ceramah isu semasa baru-baru ini. Oleh kerana, sokongan Melayu Islam kepada Pakatan Harapan (PH) saban hari apabila dilihat dalam trend-trend PRK yang diadakan, kemungkinan besar Kerajaan PH akan membuat persempadanan semula untuk memastikan mereka menang dalam PRU-16 akan datang. Ditambah pula dengan sokongan orang Melayu hanya sekitar 20 peratus dalam PRU akan datang memungkinkan mereka tidak dapat membentuk kerajaan. Di samping itu, persempadanan semula dibuat untuk memastikan negeri-negeri Borneo iaitu Sabah dan Sarawak tidak menjadi King Maker selepas keputusan PRU diumumkan untuk membentuk kerajaan.

Dalam membuat persempadanan semula ini, ia hanya tertumpu kepada kawasan-kawasan bandar di mana kawasan ini mempunyai kepadatan penduduk yang ramai dan apabila disebut kawasan bandar sudah tentu kawasan ini didominasi oleh orang-orang bukan Melayu. Jika kawasan-kawasan parlimen di bandar dipecah-pecahkan maka bilangan kerusi Parlimen yang didominasi oleh orang bukan Melayu akan bertambah dan sudah tentu ia memberi kelebihan kepada PH di mana sokongan kepada PH adalah datang daripada kerusi-kerusi parlimen yang didominasi oleh orang bukan Melayu untuk terus kekal berkuasa. Untuk memecahkan kawasan mengikut keluasan kawasan, sudah tentu keadaan ini tidak berlaku kerana ini akan memberi kelebihan kepada negeri-negeri yang ditadbir oleh pihak pembangkang sekarang.

Dalam rancangan persempadanan semula ini, dijangka bilangan kerusi parlimen ditambah kepada 58 kerusi dan ini bermakna bilangan keseluruhan kerusi parlimen adalah sebanyak 280 kerusi (Termasuk 222 kerusi parlimen sedia ada). Kawasan-kawasan yang mungkin mengalami persempadanan semula ialah Gombak yang dipecahkan kepada 3 kerusi parlimen yang mempunyai penduduk 200,000, Subang dipecahkan kepada 4 kerusi parlimen (400,000 penduduk), Kepong dipecahkan kepada 5 kerusi parlimen. Kerusi parlimen di Selangor dijangka akan bertambah dari 22 kerusi parlimen kepada 40 kerusi parlimen.

Keadaan ini menyebabkan Perikatan Nasional (PN) di mana majoritinya terdiri daripada Melayu Islam tidak akan dapat membentuk kerajaan walaupun mendapat 99 peratus undi Melayu dalam PRU akan datang. Jika Kerajaan dapat dibentuk yang datangnya majoriti daripada kawasan-kawasan bandar, sudah tentu wang peruntukan akan pergi kepada kawasan bandar dan bukannya luar bandar.

Keadaan ini tiada beza dengan zaman Dr. Mahathir di mana beliau membuat persempadanan semula di kawasan-kawasan majoriti Melayu kerana orang Melayu kebanyakkannya menyokong PAS suatu ketika dahulu. Untuk memastikan BN terus menang, undi-undi Melayu dipecahkan. Akibatnya, apabila keadaan berubah di mana orang-orang Cina yang dulunya menyokong MCA dan BN kini menyokong pula DAP. Akibatnya, orang Melayu pula dari segi politik daripada segi persempadanan semula dibuat untuk jangka masa panjang.

Jika persempadanan semula betul-betul dibuat untuk memastikan PH terus berkuasa selepas PRU-16 akan datang sudah tentu keadaan ini akan menghakis kuasa politik Melayu untuk tempoh jangka masa panjang dan mereka sukar untuk membentuk Kerajaan Persekutuan.

Wallhua’lam.

https://wankamarul701.blogspot.com

No comments: