Thursday, June 27, 2024

Kalau Semua Benda Senang, Semua Orang Mahu Buat

Bismillah.

Teringat saya suatu ketika dahulu, ketika saya naik kereta Grab untuk pulang ke rumah, saya bersembang-sembang dengan pemandu Grab mengenai pendapatan yang diperolehinya pada setiap hari. Pendapatan sebagai pemandu Grab bergantung kepada waktu juga sama ada peak hour ataupun tidak dan tidaklah meraih pendapatan harian secara lumayan pada setiap hari. Di akhir cerita dia mengatakan, “Kalau Grab ini senang, semua orang akan buat Grab.”

Saya mula berfikir dengan kata-kata pemandu Grab ini. Dalam apa-apa bidang yang saya ceburi semuanya ada halangan masing-masing. Kalau semua benda senang, ramailah orang yang buat perkara yang kita juga minat. Yang lebih penting lagi adalah kita perlu beristiqamah apabila berada dalam sesuatu bidang. Jangan lompat-lompat bidang yang sama dalam tempoh waktu yang sangat dekat. Jika tidak, bagaimana kita ingin membina nama kita dalam sesuatu bidang khususnya perniagaan?

Begitu juga dalam mengumpul duit pendapatan kita, kita tidak boleh membandingkan segmen yang berlainan dengan bagi mencapai matlamat yang sama. Contohnya, kita membandingkan adakah dengan memasuki bidang hartanah menjadikan kita menjadi jutawan segera berbanding dengan mengumpul emas? Walhal segmen ini sebenarnya berlainan antara satu sama lain. Apa yang lebih penting, kita perlu beristiqamah berada dalam sesuatu bidang.

Wallhua’lam.

https://wankamarul701.blogspot.com

No comments: