Tuesday, July 2, 2024

PRK Sungai Bakap: Saya Optimis PH Akan Memenangi PRK pada Kali Ini

 


Apabila ditanya oleh rakan saya siapakah yang akan memenangi PRK di Sungai Bakap pada 6 Julai 2024, saya secara optimis menyatakan bahawa PH akan tetap memenangi PRK Sungai Bakap pada kali ini.

Jawapan saya ringkas sahaja. PN hanya memutarkan isu-isu nasional sahaja iaitu Zahid Hamidi dan mengulang bait-bait mantera Anwar Ibrahim sebelum menjadi Perdana Menteri iaitu, “Hari ini menang, esok harga minyak turun.” Walaupun harga diesel naik, tapi ianya tidaklah begitu dirasai oleh golongan B40 khususnya kerana mereka bukanlah majoriti yang menaiki 4 x 4 yang mengisi minyak diesel pada setiap hari. Memang tidak dinafikan bahawa ini sedikit sebanyak akan membawa kesan kenaikan barang kerana barang-barang semuanya diangkut menggunakan kenderaan menggunakan diesel tetapi ianya tidaklah begitu dirasai oleh rakyat kebanyakan.

Dengan kerajaan membenarkan wang akaun KWSP melalui akaun ke-3 ataupun akaun Fleksibel dikeluarkan memberi laba yang besar kepada kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim kerana dengan kebenaran pengeluaran akaun ini, ianya sedikit sebanyak mengubah persepsi rakyat terhadap kerajaan ini. Rakyat akan berfikir bahawa kerajaan sebenarnya merasai denyut nadi rakyat walaupun wang KWSP itu sendiri bukan duit kerajaan. Berita baru-baru ini yang melaporkan bahawa sebanyak RM6.98 bilion dikeluarkan daripada Akaun Fleksibel menunjukkan betapa rakyat memerlukan wang untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Rakyat sekarang bijak dan bertanyakan apa yang akan mereka dapat sekiranya sesuatu kerajaan memerintah. Mereka tidak mahu mendengar lagi isu-isu nasional yang sering dikitar semula yang tidak ubah pasc PRU-15 lepas apatah lagi isu 3R. Jika PH pandai bermain strategi dalam PRK akan datang, tidak hairanlah PH akan dapat menawan semula kerusi ini.

Wallhua’lam.

https://wankamarul701.blogspot.com 

No comments: