Friday, August 18, 2023

Peristiwa Kemalangan Jet Peribadi di Elmina - Adakah Ini Peringatan daripada Tuhan?

Semalam (17 Ogos 2023), negara digemparkan dengan kemalangan jet peribadi terhempas di Elmina yang mengakibatkan semua penumpang terkorban. Apabila difikirkan dan direnung-renungkan kembali, peristiwa ini berlaku selepas 5 hari Pilihan Raya Negeri (PRN) diadakan. 

Apakah ini peringatan daripada Tuhan kepada kita semua sebagai orang Melayu Islam di negara ini yang selalu berantakan sesama sendiri yang tidak berkesudahan akibat daripada perbezaan parti politik? Saya tidak ingin mengulas lebih lanjut mengenai keputusan PRN baru-baru ini. Cukuplah tragedi ini menjadi peringatan kepada kita semua supaya untuk berfikir. 

Begitu juga dengan peristiwa kehilangan MH370 pada tahun 2013 suatu ketika dahulu. Peristiwa ini berlaku sehari selepas Anwar Ibrahim dijatuhkan hukuman penjara oleh mahkamah sewaktu Najib Abdul Razak menjadi Perdana Menteri dahulu. 

Apakah kita semua tidak terfikir perkara-perkara ini untuk Tuhan memberi peringatan kepada kita semua? 

"Katakanlah: Aku tidak mengatakan kepadamu, bahwa perbendaharaan Allah ada padaku, dan tidak (pula) aku mengetahui yang ghaib dan tidak (pula) aku mengatakan kepadamu bahwa aku seorang malaikat. Aku tidak mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepadaku. Katakanlah: "Apakah sama orang yang buta dengan yang melihat?" Maka apakah kamu tidak memikirkan(nya)?" " Surah al-An'am, 50. 

Wallhua'lam.

No comments: