Friday, May 28, 2021

Masalah Feqah: Najis Tidak Nampak Tapi Mungkin Ada

 SOALAN:

Assalamulaikum sahibus samahah tuan mufti..saya nak bertanya..anak kecil saya bermain-main di dalam rumah, atas karpet, atas tilam dan sebagainya..kemudian ketika hendak memandikan anak , saya perasan yang pampers yang dipakainya sudah bocor dan seluarnya juga sudah basah..persoalannya, adakah saya perlu basuh karper, tilam dan lain-lain tempat yang anak bermain..sedangkan tempat tersebut tiada langsung kesan basah, mahupun bau kencing..mohon penjelasa ustaz mufti?

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Di dalam hal ini kita cukup mengambil hukum zahir berdasarkan apa yang berlaku. Jika tiada bau, warna, dan rasa bagi najis seperti ain najasah dan basahan, maka tidak perlu dicuci atau pun dibersihkan. Kaedah mengatakan:

نَحنُ نَحكُمُ بالظَوَاهِرِ واللهُ يَتَوَلَّى السَّرَائِرَ

Maksudnya: Kita menentukan hukum berdasarkan perkara-perkara yang nyata zahir sedangkan Allahlah yang menguasai perkara-perkara yang rahsia.Namun jika hendak disucikan juga, tidak ada masalah.

Wallahua’lam.

Sumber: Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Ulasan:

Ini yang menjadi permasalahan kita semua apabila mempunyai anak-anak yang masih kecil yang memakai pampers. Saya pun tidak terkecuali daripada masalah ini apabila anak yang memakai pampers yang telah basah tanpa disedari bermain-main di dalam rumah. Timbul juga perasaan was-was dalam diri saya. Adakah seluruh rumah sebenarnya telah terkena najis disebabkan oleh pampers yang basah ini? Melalui jawapan persoalan ini, kita hanya mengambil kira najis yang zahir sahaja yang mempunyai bau, warna dan rasa yang wajib untuk dicuci.

Wallhua’lam.

No comments: