Saturday, January 4, 2020

Apabila Negara Jordan Dibaculkan oleh Israel

“Ya hukkam al-‘Arab, iftahoo al-Sujoon!” Syeikh Hammam Said dengan suaranya yang padu menyampaikan khutbah Jumaat.

“Wahai pemerintah-pemerintah Arab, bukakan pintu penjara!” Itulah seruannya dalam khutbah tengah hari itu. Syeikh Hammam membantah tindakan Raja Hussein memenjarakan ramai aktivis Jabhah al-‘Amal al-Islami di Jordan.

Saya yang mendengar khutbah itu terasa seperti mahu terloncat bangun. Memang ramai ahli jemaah di masjid yang berdiri. Kepanasan dan mendidih akibat menerima tiupan semangat khutbah Syeikh Hammam Said, seorang pakar ‘illah dalam ilmu Hadis, pensyarah University of Jordan, pemimpin Jabhah al-‘Amal al-Islami, ahli parlimen dan imam di Masjid Abdul Rahman bin Auf di Sweileh, masjid yang diasaskan oleh al-Syahid Abdullah ‘Azzam lebih sedekad yang lalu. 

1994...

Begitulah suasana khutbah Jumaat di Sweileh. Bukan sahaja di Sweileh malah di kebanyakan masjid di Jordan.

Oleh kerana Jumaat adalah cuti umum, maka telah menjadi kebiasaan pada masa itu orang bermusafir ke sana sini dari Utara ke Selatan, mencari lokasi khutbah yang sedap-sedap. Khutbah juga begitu optimum kerana tiada had masa. Hanya maqlubah sahaja yang menggamit di rumah. Selain dari itu, kebanyakan orang selesa meluangkan masa hingga satu jam mendengar khutbah mingguan yang sangat membangunkan jiwa.

Oleh kerana hampir setiap minggu saya akan keluar dari Mu’tah pergi ke Amman atau ke Irbid, maka khutbah Jumaat yang panas dan menyuntik semangat, adalah amat dinanti-nantikan.

Di Masjid Abdul Rahman bin Auf di Sweileh, dua orang khatib yang paling saya nantikan ialah Syeikh Solah Abdul Fattah al-Khalidi dan Syeikh Hammam Said. Syeikh Solah sering mengingatkan saya kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz kerana bahasanya yang tenang tetapi tajam. Manakala Syeikh Hammam Said pula adalah seorang pemidato cili padi yang khutbahnya boleh menyebabkan saya dan kebanyakan orang di masjid bulat biji mata, malah pernah hingga berdiri kerana terangsang akibat letusan emosi di dalam dada dan minda.

MEMUNCAK

Namun dalam sederetan memori saya terhadap khutbah Jumaat, kuliah Subuh, dan kelas-kelas pengajian bersama ilmuwan ini, kemuncaknya adalah pada Oktober 1994.

Ketika itu Jordan sedang panas dengan kedatangan Bill Clinton untuk mempengerusikan ‘Perjanjian Damai’ di antara Jordan dan Regim Yahudi Israel pada 26 Oktober 1994. Perjanjian damai itu diadakan di Wadi Arabah berhampiran sempada Eilat (Israel) dan Aqabah (Jordan) dan saya menyaksikannya dengan penuh kehancuran jiwa melalui siaran langsung di kaca televisyen.

Ia bukan perjanjian damai tetapi lebih kepada penyerahan diri kerana kesan Perjanjian Damai itu, Jordan, telah mengalami perubahan yang tidak dapat dipadamkan lagi.

Ia berlangsung pada hari Rabu.

Petang itu juga saya bertolak ke Amman, seperti biasa. Tetapi kali ini dengan harapan untuk mendengar ulasan terkini ulama dan pejuang Islam di Masjid Abdul Rahman bin Auf di Sweileh, tentang peristiwa besar itu.

Pelbagai desas-desus yang telah kami dengar. Dijangkakan pada hari Jumaat nanti akan berlaku kekecohan di sekitar Sweileh iaitu antara kawasan yang dianggap kubu kuat golongan penyokong Ikhwan dan perjuangan mujahidin di Palestin. Pelbagai peristiwa hitam pernah berlaku di Sweileh, di sepanjang dekad pemerintahan Raja Hussein bin Talal.

JUMAAT, 28 OKTOBER 1994

Semenjak pagi Jumaat itu, saya dan rakan-rakan melihat kawasan sekitar rumah kami sudah dipenuhi dengan trak tentera dan kereta perisai. Terasa sedikit gerun, tetapi tiada tempat untuk kami pergi kerana memang di situ kediaman ramai pelajar Malaysia zaman-berzaman. Rumah kami juga hanya kira-kira 100 meter dari Masjid Abdul Rahman bin Auf, dan ia sentiasa dianggap sebagai masjid terpenting tempat berkumpulnya semua pemimpin Ikhwan yang kebetulan juga merupakan barisan ulama dan ahli akademik utama di negara Jordan.

Maka jika Perjanjian Damai Wadi Arabah Rabu lalu dianggap sebagai suatu pengkhianatan di kaca mata Islamis, maka di Masjid Abdul Rahman bin Auf itulah tempat bantahan dijangka keluar. 

Dengan lafaz Bismillah, saya dan rakan-rakan menuju ke masjid untuk solat Jumaat. Mata kami menjeling kereta perisai dan trak tentera di tepi-tepi jalan. Teringat pula kepada pelbagai peristiwa di tanah air sendiri. Tidak lupa juga kepada Masjidil Aqsa yang kurang 100 kilometer dari kami.

Semasa masuk ke dalam masjid, saya dan rakan-rakan sudah dapat melihat kelibat tokoh-tokoh penting seperti Dr. Hammam Said dan Syeikh Solah sendiri, Dr. Abdul Qadir Abu Faris, malah Dr. Ishaq Farhan juga ada sama.

Khutbah bermula...

Dr. Hammam Said mencela Perjanjian Damai tersebut kerana ia adalah pengkhianatan Jordan kepada saudara seagama mereka yang menderita di seberang sempadan. Syeikh Hammam juga mengutuk perbuatan Qari yang membacakan ayat al-Quran dari surah al-Mumtahanah untuk menjustifikasikan.

Sepanjang khutbah berlangsung, saya mendengar bunyi helikopter di atas masjid. Masjid juga jauh lebih sesak daripada biasa.

HIBA

Syeikh Hammam Said menyampaikan khutbahnya dengan penuh mantap. Khutbah panas, mengkritik satu demi satu isi kandungan perjanjian dari sudut pertimbangan Islam, dan tanpa sedar hampir 40 minit masa berlalu.

Lalu Syeikh Hammam menundingkan jarinya ke langit dari atas mimbar, meminta kepada Allah agar membersihkan bumi Israk dan Mikraj ini daripada tercemar oleh pendirian-pendirian pemerintah Arab yang berlutut di kaki Amerika. Masjid ‘pecah’ dengan tangisan!

Semasa mengimamkan solat Jumaat, Syeikh Hammam mengisi rakaat yang pertama dengan bacaan surah al-Buruj. Setiap patah yang dibaca, bagai ungkapan daripada Allah tentang nasib perjuangan Islam di bumi Syam ini.

“Sesungguhnya orang-orang yang menyeksa dan memesongkan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab neraka Jahanam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka akan beroleh azab api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat).” al-Buruj, 10.

Ketika sampai di ayat ini, Syeikh Hammam mengulangnya berkali-kali. Beliau menangis. Dan kami semua menangis. Seluruh masjid berolat dalam keadaan yang sebak kerana masing-masing tahu bahawa selepas Perjanjian Damai ini, sebarang suara yang mempertikai Regim Israel akan dianggap jenayah dan bakal dikenakan tindakan.

Segala-galanya akan berubah di bumi Israk ini... buat selama-lamanya. 

Lemah lutut saya semasa mendengar ayat-ayat cinta daripada Allah s.w.t. yang dibacakan oleh Syeikh Hammam:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; yang demikian itu ialah kemenangan yang besar.” al-Buruj, 11.

ELAK PROVOKASI

Selesai solat Jumaat, Syeikh Hammam telah segera bangun dan memberi peringatan kepada jemaah supaya keluar dari masjid dengan tenang.

“Jangan layan sebarang provokasi yang mengajak kepada perbalahan!” katanya.

Kami keluar perlahan demi perlahan.

Subhanallah... alangkah terkejutnya saya melihat suasana di luar masjid. Hampir setiap penjuru Masjid Abdul Rahman bin Auf dikelilingi oleh anggota tentera yang lengkap bersenjata. Saya melihat di atas majid terdapat dua buah helikopter hitam mengawal suasana.

Seluruh barisan ulama yang hadir berada di hadapan masjid, terus meminta orang ramai keluar dengan tenang dan kami bergerak perlahan di celah banjiran orang ramai yang lebih jauh dari biasa.

Terdengar juga sedikit pertengkaran di tepi-tepi pagar masjid, tetapi tiada sebarang insiden buruk berlaku.

Alhamdulillah, khutbah dan solat Jumaat berakhir dengan tenang. Kami tiba di rumah sambil mengurut dada tanda lega.

MASJID ABU HURAIRAH BERMANDI DARAH

Tetapi, tidak lama selepas itu sampai berita bahawa pertempuran tidak berlaku di Sweileh, sebaliknya di tempat lain. Masjid Abu Hurairah di kawasan Nazal bermandi darah!

Syeikh Abdul Mun’im Abu Dzanat, iaitu seorang lagi ahli parlimen Jabhah al-‘Amal al-Islami telah cedera teruk dipukul. Ketika beliau mahu menaiki mimbar menyampaikan khutbah, pihak polis telah menyekatnya dan mengarahkan seorang khatib dari Pejabat Ugama (Wizarah al-Auqaf) menggantikan tempat Syeikh Abu Dzanat. 

Syeikh Abu Dzanat tidak mengizinkannya kerana masjid itu adalah masjidnya. Malah orang ramai di dalam masjid juga membantah.

“Kami mahu mendengar khutbah Syeikh Abu Dzanat, bukannya khutbah kami.” antara ayat yang dilaporkan kemudiannya di dalam akhbar al-Sabeel.

Syeikh Abdul Mun’im Abu Dzanat naik ke mimbar dan memulakan khutbahnya. 

“Wahai anggota polis, jadilah kamu semua hamba kepada Allah . . . dan janganlah kamu menjadi hamba kepada Clinton dan pemerintah Arab itu!” Begitu lantang Syeikh Abu Dzanat bersuara.

Selepas solat Jumaat dan ketika Syeikh Abu Dzanat keluar dari pintu masjid, sekumpulan lelaki bersenjatakan kayu baton yang lazimnya digunakan oleh pihak polis telah memukul kepala Syeikh Abu Dzanat hingga berdarah. Syeikh Abu Dzanat rebah dan kemudiannya diangkut oleh polis ke dalam lori mereka. Beberapa orang jemaah masjid juga cedera sama.

Beliau tidak dibawa ke hospital, sebaliknya diheret ke balai polis untuk soal siasat! Apabila Syeikh Abu Dzanat pitam akibat pendarahan yang teruk, barulah beliau dibawa ke hospital untuk rawatan. Nasib seoran ahi palimen yang mempertahankan Islam dan Muslim.

Namun saya kagum dengan Syeikh Abu Dzanat kerana hanya seminggu selepas kejadian itu, beliau sudah pun berdiri di parlimen dengan kepala yang masih berbalut, untuk meneruskan tugasannya yang diamanahkan rakyat. Lantang dan bernas seperti biasa.

BERUBAH SELAMA-LAMANYA

Semenjak kejadian itu, suasana Jordan berubah. Ramai ulama ditangkap dan mereka diharamkan daripada memberikan khutbah atau ceramah di masjid-masjid. Khutbah Jumaat yang dahulunya begitu segar, sedikit demi sedikit mula terhakis. Seakan-akan tiada apa yang berlaku di seberang sempadan, khutbah Jumaat diisi dengan tajuk-tajuk semangat kejiranan, sabar, ikhlas, yang diulas jauh daripada realiti yang sedang menuju kehancuran. 

Perjanjian Damai itu juga membuka pintu Jordan kepada kemasukan unsur-unsur yang merosakkan rakyat. Televisyen Israel yang penuh seks dilepaskan penyiarannya ke Jordan. Kelakuan rakyat Jordan jelas berubah sebelum dan selepas Perjanjian Damai itu. Moral rakyatnya berubah sama sekali.

Silibus pengajian kami di Fakulti Syariah juga dirombak hingga mata pelajaran Dakwah dimansuhkan jam kredit praktikanya, beberapa subjek dibatalkan, pelajar Sastera Arab diwajibkan mempelajari Bahasa Hebrew dan paling utama . . . institusi khutbah Jumaat terus beku dan layu . . .

Perjalanan itu berlanjutan ke hari ini sehingga ke hari ini sehingga kepada kepulangan saya ke Malaysia pada akhir 2004, khutbah Jumaat adalah hukuman mingguan ke atas saya lantaran mandulnya ia dari fungsi yang telah diwariskan oleh Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya mimbar itu adalah mimbar Rasulullah s.a.w. Setiap khatib mewarisinya dari baginda . . . maka sampai bilakah kita harus mengkhianatinya?

Sumber: Hasrizal Abdul Jamil, Rindu Bau Pohon Tin, 2012.


Ulasan

Daripada kisah ini dapat kita fahami bahawa betapa negara Jordan ini telah dibaculkan oleh rejim Israel apabila pemimpin mereka sendiri iaitu Raja Hussein telah membuat perjanjian damai yang menyerahkan maruah umat Islam kepada Israel. Tidak kurang itu juga negara Jordan juga terpaksa menggubal semula sukatan silibus pembelajaran di universiti kerana tunduk kepada Israel. Di samping itu juga umat Islam di Jordan dihidangkan dengan siaran-siaran seks yang sudah tentu melemahkan akal fikiran umat Islam.

Sebelum perjanjian damai ini ditemeterai, kita dapati bahawa khutbah-khutbah di masjid negara Jordan ini penuh dengan suntikan-suntikan semangat jihad oleh khatib mereka. Realiti di Malaysia pula ialah para khatib membaca khutbah-khutbah yang mana hadirin yang sudah maklum dengan sesuatu perkara iaitu seperti makan sayur-sayuran, kepentingan menjaga masa, kepentingan menuntut ilmu, dan sebagainya. Sepatutnya, medah khutbah digunakan untuk menegur kesilapan para pemimpin, ahli masyarakat yang sering membuat maksiat, dan sebagainya.

Wallahua’lam. 

No comments: