Friday, May 6, 2016

GST Menghukum Peniaga Cina?

 
Khabar-khabarnya orang cina marah kepada Najib kerana mengenakan GST yang mula berkuatkuasa pada 1 April 2015.
 
Tetapi, jika difikirkan balik, adakah GST sebenarnya ingin menghukum peniaga-peniaga cina? Dari sudut positif, GST sebenarnya adalah cara untuk mengutip cukai secara berkesan daripada peniaga-peniaga yang ingin lari daripada cukai.
 
Pelaksanaan GST adalah sebenarnya selepas PRU-13 pada tahun 2013. Umum mengetahui apabila disebut dengan industri perniagaan, ia sebenarnya melibatkan industri yang dikuasai oleh orang-orang cina di Malaysia. Daripada pengeluaran, pengedaran, dan pemborongan sehinggalah ia sampai ke tangan pengguna. Ia sebenarnya adalah dikuasai oleh kaum ini.
 
Adakah Mohd. Najib menghukum kaum ini kerana tidak memberi undi kepadanya dalam PRU-13 yang lalu sehinggakan apa yang disifatkannya PRU yang lepas sebagai 'Tsunami Cina'?
 
Di Johor, Sultan menukar semula hari cuti umum dari hari Ahad kepada hari Jumaat sebagai hukuman kepada kaum ini kerana tidak menyokong BN.
 
Jika menggunakan kuasa yang ada melalui pelaksanaan undang-undang yang ketat untuk menghukum kaum ini, ia mungkin suatu yang zalim tetapi baik juga untuk BN sekiranya kaedah ini merupakan kaedah berkesan untuk memenangi PRU yang akan datang.
 
Mungkin kaum ini berfikir dua kali sama ada untuk mengundi BN atau tidak dalam PRU seterusnya kerana hukuman ini juga menyukarkan mereka dalam perniagaan untuk terus hidup.
 
Dari sudut positif, ini merupakan cara main selamat dan selesa untuk memastikan survival politik yang dikuasai oleh orang-orang melayu terus hidup.
 
 
http://wankamarul701.blogspot.my

 

No comments: