Sunday, February 24, 2013

Kes Anak Luar Nikah Semakin Berleluasa, Sebat dan Rejam Sahaja Penyelesaiannya


Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Masyarakat hari ini ibarat zaman jahiliah sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. atau lebih tepat lagi dikenali sebagai jahiliah moden. Sekiranya kita tengok timbal terbalik masyarat hari ini dan masyarakat yang hidup pada zaman jahiliah sebelum kedatangan Islam, semuanya ada dari minum arak, berzina, berjudi, riba’, dan sebagainya. Cuma pada zaman jahiliah anak perempuan ditanam hidup-hidup dan anak luar nikah tidak kira sama ada lelaki atau perempuan dibuang dimerata-rata tempat kerana ingin menutup aib ibu bapa mereka. Setiap hari ada sahaja kes-kes buang bayi yang diberitakan oleh media massa. Kes buang bayi ini dipercayai oleh anak-anak yang berstatus luar nikah untuk menutup aib ibu bapa mereka. Bagaimana kes ini boleh terjadi di dalam sebuah Negara Islam? Di mana silap kita sebenarnya? Adakah kita kurang mengambil berat mengenai perkara ini dengan harapan ia tidak akan berlaku pada diri kita atau keluarga kita? Saya bimbang Malaysia pada masa hadapan akan seperti Negara-negara Barat di mana pemimpin mereka adalah dari golongan anak berstatus anak luar nikah.

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), jumlah anak luar nikah yang dilahirkan oleh bangsa melayu yang beragama Islam adalah seramai 80,979 orang antara tahun 2006 – 2010. Ini bermakna seramai 44 orang anak luar nikah yang dilahirkan setiap hari bagi tempoh 5 tahun tersebut. Statistik ini tidak mengambil kira anak luar nikah bangsa-bangsa lain sepeti cina dan india.

Undang-undang yang ada pada hari ini tidak mengenakan tindakan undang-undang kepada ibu yang melahirkan anak luar nikah yang bukan beragama Islam tetapi tindakan dikenakan ke atas ibu yang beragama Islam yang tertakluk kepada jenayah syariah. Jika disabit kesalahan, mereka dihukum denda tidak lebih RM5,000 dan penjara tidak lebih 3 tahun. Bagi ibu yang berumur 16 tahun ke bawah mereka tertakluk kepada peruntukan 376 Kanun Keseksaan di mana mereka dikira kes rogol kerana mereka dikira masih di bawah umur.

Jika kita melihat pelaksanaan undang-undang pada hari ini, ia langsung tidak menunjukkan undang-undang yang menepati syariat Islam di mana hukuman tersebut diganti dengan denda dan penjara sahaja. Jika kita ingin merawat sesuatu penyakit, kita perlu memeriksa punca penyakit tersebut. Jika kita melihat punca penyakit sosial anak luar nikah ini ialah adalah berpunca daripada melakukan zina. Punca utama berlakunya kes kelahiran anak luar nikah ini ialah menonton video dan laman web lucah, kurang didikan agama, ingin mencuba, faktor rakan sebaya, dan rela melakukan seks.

Kita lebih selesa menggunakan istilah yang lebih lembut untuk menggantikan perkataan zina itu sendiri dengan istilah lain seperti ‘pergaulan bebas, seks bebas, dan sebagainya’ supaya ia tidak dilihat terlalu keras sedangkan al-Quran menggunakan istilah zina apabila merujuk perkara ini. Walauapapun, kita perlu merujuk kepada ajaran Islam apabila ingin menyelesaikan kes-kes anak luar nikah ini dan bukannya bayar denda, penjara, mendirikan sekolah-sekolah untuk ibu yang mengandung, dan sebagainya. Pendek kata, kita akan termasuk golongan sesat sekiranya kita berhukum kepada hukuman ciptaan manusia menurut ahli agama.

Hukuman terhadap orang-orang yang berzina ini sudah terang lagi bersuluh sepertimana yang telah disebutkan di dalam al-Quran. Sepertimana firman Allah s.w.t. dalam al-Quran mengenai hukuman terhadap orang-orang yang berzina :

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari kedua-duanya 100 kali sebat, dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman siksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman” Surah an-Nur : 2

Ayat di atas memang betul-betul menguji keimanan kita kepada Allah s.w.t. di mana kita tidak boleh dipengaruhi perasaan belas kasihan dalam menjalankan hukum Allah s.w.t. terhadap penzina. Sejarah Islam telah menunjukkan bahawa Saidina Umar al-Khattab telah menyebat anaknya sendiri sebanyak 100 kali dan ditakdirkan bahawa anak baginda meninggal dunia pada sebatang yang ke-98 dan baginda tetap menyebat anaknya yang masih berbaki 2. Pada malamnya, baginda bermimpi menemui anaknya yang berada di dalam syurga.

Hukuman zina ini terbahagi kepada dua iaitu penzina yang belum berkahwin dan penzina yang telah berkahwin. Bagi penzina yang telah berkahwin, mereka dikenakan hukuman had (rejam) iaitu dibaling batu yang sederhana besarnya sehingga mati. Hukuman rejam adalah hukuman di mana sebahagian anggota badan ditanam di dalam tanah dan dibiarkan kepala sahaja yang timbul di atas tanah tersebut dan penzina ini perlu ditanam di tempat-tempat awam. Apabila ada orang yang lalu lalang di tempat penzina ini ditanam, mereka perlu melempar batu kepada penzina tersebut. Di dalam sejarah Negeri Terengganu semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III, terdapat seorang wanita yang berkahwin melalukan zina, lalu dia ditanam di kawasan pasar selama satu hari dan orang yang lalu lalang di kawasan itu diwajibkan membaling batu kepada perempuan tersebut.

Manakala penzina lelaki dan perempuan yang belum berkahwin, mereka perlu dikenakan hukuman sebat sebanyak 100 kali dan di buang negeri selama setahun. Ada yang mengatakan bahawa hukuman sebat ini dapat merawat menyakit HIV ataupun AIDS. Menurut Dr. Asri Zainal Abidin, adakah hukuman sebat ini betul-betul dapat merawat penyakit HIV? Sekiranya betul, bagaimana pula dengan kanak-kanak yang ditimpa penyakit ini? Adakah mereka perlu disebat? Ini adalah kerana tiada lagi eksperimen yang betul-betul dibuat bagi mengkaji fakta ini. Menurut beliau, kita perlu berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan kerana kita perlu berfikir nasib orang lain yang ditimpa penyakit ini yang bukannya datang melalui zina.

Namun begitu, dalam menjatuhkan hukuman rejam atau sebat ini, ia memerlukan 4 orang saksi, pengakuan penzinaan itu sendiri, dan perkara-perkara lain yang begitu mendalam yang tidak disebut di sini. Hukuman Islam adalah bersifat mendidik dan bukannya bersifat ingin menghukum. Semoga dengan pelaksanaan syariat Islam ini ia dapat menangani gejala anak luar nikah yang semakin berleluasa yang berlaku pada hari ini. Wallhua’lam.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogpsot.com

1 comment:

Tho Ha said...

Semasa Sy Di IPT, Nama Pelajar Yang Ditangkap Khalwat & Kesalahan2 Lain Ditampal Di Papan Kenyataan Untuk Menjadi Pengajaran Kpd Pelajar2 Lain (Sepanjang Pengajian 1 Kes Khalwat), Kes Paling Byk Memiliki VCD Lucah. Tapi Sy Tidak Bersetuju Tindakan IPT Menyenaraikan Tajuk VCD Kerana Ada Pelajar Yg Menyalin Tajuk2 VCD & Mencari VCD Tersebut Berdasarkan Maklumat Yg Diberi Oleh IPT Sendiri.