Saturday, February 2, 2013

DEB Memang Tidak Mencapai Matlamat Ekuiti 30 Peratus, tetapi DEB Dapat Mengubah Sikap Orang Melayu.


Takkan melayu hilang di dunia, perjuangan melayu, survival orang melayu, hak keistimewaan orang melayu, usahawan melayu, korporat melayu, politik melayu, taraf ekonomi orang melayu, Malay Towering dan macam-macam lagi istilah atau perkataan lain lagi yang boleh digandingkan dengan perkataan ‘Melayu’. Hakikatnya, perjuangan untuk orang melayu juga masih belum selesai pada hari ini walaupun setelah 54 tahun negara sudah merdeka. Ini disebabkan taraf ekonomi orang melayu orang melayu masih di belakang kaum cina dan india.

Namun terdapat perubahaan ketara sekiranya kita melihat tahap pencapaian ekonomi melayu sebelum dan selepas Dasar Ekonomi Baru (DEB) dilaksanakan. Tun Ghafar Baba pernah mengatakan bahawa akan ada suatu hari nanti di mana orang melayu akan tinggal di rumah batu dan setiap rumah tersebut mempunyai 2-3 buah biji kereta. Hakikatnya, kata-kata beliau itu memang berlaku pada hari ini.

Sebelum DEB diperkenalkan, sikap pemalu orang adalah cukup menebal. Malu untuk buka warung atau kerja pomen di bengkel kereta. Pada hari ini, sikap orang melayu sudah cukup berbeza di mana mereka akan berebut peluang perniagaan apabila ditawarkan. Sehingga sekarang, kutipan zakat perniagaan umat Islam di Malaysia adalah dianggarkan mencecah RM1 bilion setahun.

Pada hari ini juga dapat dilihat orang-orang melayu bertebaran ke seluruh dunia bekerja dalam bidang-bidang profesional seperti kapten kapal terbang, jurutera, doktor, arkitek dan akauntan. Ini adalah disebabkan salah satu faktor rancangan pembinaan keupayaan ekonomi (economic capacity building) di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB).  Selain itu, kita dapat melihat orang melayu menjadi jurutera kapal terbang, jurutera automotif, jurutera minyak dan gas, jurutera pembinaan, dan jurutera elektrik. Ini adalah hasil latihan oleh badan-badan macam MAS, TUDM, Proton, Petronas, dan TNB yang memberi peluang kepada generasi muda dan bumiputera.

Namun begitu, dasar afirmatif (afirmative action) ini masih diteruskan lagi sehingga hari ini. Kita mesti ingat dengan kata-kata Tun Dr. Ismail yang mengatakan bahawa adalah satu penghinaan kepada orang melayu sekiranya dasar perlindungan ini diteruskan buat selama-lamatnya.

http://wankamarul701.blogspot.com

Sumber.

1.A Kadir Jasin, 2012, Kunta Kinte Original : Catatan Kopitiam A Kadir Jasin.

2.Amalina Arshad, 2012, UMNO PAS PKR Semua Tak Betul? Siapa Betul?

No comments: