Sunday, November 27, 2011

Jaga-jaga Membeli-belah Pada Hari Sabtu

Jaga-jaga pada hari Sabtu. Ya, anda perlu berjaga-jaga pada hari Sabtu semasa ke pasaraya kerana anda perlu membayar 20 sen untuk beg plastik. Sesetengah orang sekarang tidak akan berbelanja di pasaraya pada hari Sabtu kerana perlu membayar 20 sen untuk beg plastik. Sesetengahnya pula mereka membawa beg plastik sendiri supaya tidak dikenakan caj untuk beg plastik. Sesetengahnya pula tidak kisah membayar 20 sen untuk beg plastik.

Sebenarnya, usaha ini dibuat untuk mengurangkan penggunaan beg plasktik dalam usaha pemeliharaan alam sekitar. Duit beg plastik yang dibayar oleh pembeli di kedai atau pasaraya akan disalurkan kepada tabung kebajikan. Ia bergantung kepada pasaraya-pasaraya yang mengambil bahagian dalam kempen ini seperti Jusco, The Store, Ikea dan sebagainya.

Saya semalam ke Pasaraya Mydin membeli barang. Apabila ditanya oleh juruwang sama ada ingin beg plastik ataupun tidak saya mengatakan tidak mahu walaupun hanya kena bayar 20 sen. Saya terpengaruh dengan gaya Tun Daim Zainuddin kerana beliau memberi nilai yang tinggi kepada wang walaupun ia hanya bernilai 5 sen. Semoga saya dapat terapkan gaya pemikiran Tun Daim ke atas diri saya. Sekian, terima kasih.

Wan Kamarul Ariffin

No comments: